РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 22 червня 2021 р.

Експериментування як рушій інновацій у бізнесі

Зараз, коли бізнес-середовище стає все менш прогнозованим, управлінські рішення, котрі ґрунтуються на інтуїції або виключно на формалізованих процедурах, можуть мати погані наслідки, — вважає гарвардський професор Стефан Томке (Stefan Thomke). У якості альтернативи він пропонує організаціям прийняти метод експериментування.

Стефан Томке одним із перших дослідив, як організації, використовуючи керовані експерименти, можуть покращити якість процесу прийняття рішень. (У 2003-му вийшла його книга «Experimentation Matters» («Експериментування — це важливо»). У своїй новій праці «Experimentation Works: The Surprising Power of Business Experiments» («Експериментування працює: дивовижна сила експериментів у бізнесі»)1 Томке не лише аргументує потребу в експериментуванні, але й детально розглядає «системи, інструменти, організаційні засади, цінності та поведінкові моделі, які мають взяти на озброєння бізнеси для того аби зробити експерименти по-справжньому корисними для себе».

Експериментування як рушій інновацій у бізнесі

Попри те, що вартість проведення експериментів (як в онлайні, так і в офлайні) зараз суттєво зменшилася, масштабне експериментування все ще відносно незвичне для більшості бізнесів. Такі провідні технологічні компанії, як Microsoft, Amazon, Facebook та Google, щороку проводять понад 10 тис. онлайн-експериментів за участю десятків мільйонів користувачів. А компанія Booking.com, головний гравець на ринку онлайн-бронювання готелів (її приклад детально аналізується в книзі), за підрахунками Томке, здійснює понад 25 тис. експериментів на рік. Більш традиційні компанії, зокрема, Nike, Walmart та State Farm, теж активно використовують цей інструмент, хоча і в набагато менших масштабах. Але чимало гравців ставляться до експериментування з настороженістю, будучи невпевненими в його цінності та боячись можливих ризиків. Такий скептицизм є цілком зрозумілим. Адже експериментування часто сприймається як гра, коли ми, кидаючи м’ячики в кільце на стіні, дивимося, які з них влучають у ціль, а які ні.

Звісно, набагато комфортніше слідувати традиційній моделі управління, в рамках якої вся інформація скеровується на найвищий щабель, а звідти мудрість керівників транслюється по цілій організації. Експериментування ж потребує незвичної для багатьох управлінців скромності, оскільки, проводячи тисячі експериментів на рік, ви визнаєте, що багато чого не знаєте про свій бізнес. Також потрібно змиритися з тим, що вам дуже часто доведеться зазнавати невдач. Згідно автора, для того щоб бізнес у підсумку отримав позитивний ефект, від 80% до 90% експериментів мають провалитися.

Крім усього, прийняття методу експериментування також вимагає переосмислення поняття інновації. Зрозуміло, що компанії прагнуть здійснювати прориви, пропонуючи принципово нові технології, продукти та бізнес-моделі. Проте в основному інновації — це майже непомітні, невеликі покращення у споживчому досвіді, перебігу процесів, дизайні веб-сайту. Томке зауважує, що такі «високошвидкісні поступові вдосконалення є неймовірно цінними, бо в основному прогрес досягається в ході запровадження сотень або тисяч невеликих покращень, які можуть мати великий сукупний ефект». Деякі з таких змін, на перший погляд, можуть виглядати абсолютно нелогічними і без експериментування ви навряд чи взялися б їх впроваджувати.

Томке рекомендує компаніям використовувати науковий метод або Едісонівський підхід до інновації, який складається із наступних кроків: формулювання гіпотези на основі спостережень; розробка експериментів для тестування цієї гіпотези; аналізування результатів, з тим аби переконатися, чи є вони статистично значущими. При цьому слід виходити з того, що будь-який результат (навіть негативний) є джерелом цінної інформації. Коли Едісона запитали, чому багато його експериментів до нічого не приводять, він відповів: «Але у будь-якому разі я отримую величезну кількість результатів — тепер у мене є сотні тисяч ідей, котрі ніколи не спрацюють».

Щоб повноцінно використовувати науковий метод, керівники мають прийняти непевність як факт і, крім цього, визнати, що хороші ідеї можуть з’явитися на будь-якому щаблі організації. Наприклад, у Booking.com практично кожний співробітник може провести експеримент. Томке стверджує, що, як правило, джерелом найкращих ідей для покрокових інновацій є працівники, котрі ближче знаходяться до «передової». Так, 2012-го один співробітник Microsoft запропонував збільшити розмір букв у заголовках рекламних повідомлень на Bing. Здавалося б, банальна зміна — але у підсумку обсяги річних надходжень пошуковика зросли на 12%.

Покрокове експериментування — це свого роду робота на «шліфувальному станку», коли ви скрупульозно, крок за кроком, вдосконалюєте ідею, продукт чи процес. А «підривна» інновація з більшою ймовірністю народжується в процесі, який Джефф Безос (Jeff Bezos) називає «блуканнями». Працівники мусять мати час та ментальний простір для того, щоб відпустити свій розум у «мандри». Томке визнає цю дилему, а тому вважає, що у своїх підходах до інновацій організації мають однаково добре володіти обома «руками». Отже, виклик полягає в тому, щоб у своїй діяльності вони використовували обидва підходи одночасно.

За матеріалами strategy+business.


    1 Книга увійшла до переліку «Найкращі бізнес-книги 2020-го року» (категорія «Технології та інновації») за версією strategy+business.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Кмітливіші, швидші, кращі. Секрети продуктивності в житті та бізнесіКмітливіші, швидші, кращі. Секрети продуктивності в житті та бізнесі
Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?
Емоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішностіЕмоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішності
bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2022, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)