РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 10 листопада 2021 р.

Шість нових правил бізнесу

У своїй новій книзі «The Six New Rules of Business: Creating Real Value in a Changing World» («Шість нових правил бізнесу: як створювати цінність у змінювальному світі») Джуді Семюельсон (Judy Samuelson), віце-президентка Aspen Institute, описує глибокі зсуви у суспільній свідомості, які змушують бізнес кардинально переосмислювати «правила гри».

Шість нових правил бізнесу

Традиційно вважалося, що ефективність бізнесу вимірюється виключно фінансовими результатами. Шкода, яку діяльність компанії може завдати здоров’ю людей та довкіллю, ігнорується. Так, Волл-стріт винагороджує корпорації за масові звільнення персоналу, хоча висновки численних досліджень говорять, що у тривалій перспективі це коштує більше, ніж отримані економічні «вигоди» від скорочень. Словом, швидка максимізація прибутків не може бути сталою економічною моделлю. Навіть якщо не брати до уваги такі глобальні проблеми, як зміна клімату, рішення сфокусуватися на короткострокових результатах може стати «бумерангом», який через певний час боляче вдарить по бізнесу.

Семюельсон зупиняється на історії компанії Wausau Paper, розташованою у Вісконсині. Паперове виробництво — один із основних бізнесів у цьому штаті. Це означає, що, з одного боку, йде безупинне вирубування лісів, з іншого, — чимало людей отримують роботу «на все життя». Компанія була прибутковою, але це не задовільнило нових власників. Описуючи історію Wausau, автор наводить слова сенаторки США Теммі Болдуїн (Tammy Baldwin):

«Упродовж 100 років Wausau Paper виробляла папір. Коли “вовча зграя” взяла контроль у свої руки, керівників компанії було звільнено, що спричинило банкрутство одного з містечок, які сформувалися навколо її підприємств. Хедж-фонди вимагали припинити інвестування у зростання і замість того позичати кошти, щоб максимально “накрутити” вартість акцій Wausau».

На переконання авторки, сценарій «бізнес як завжди» впливає як на кожного з нас окремо, так і на громади, в яких ми живемо:

«Скажіть, які з найболючіших проблем нашого часу не дають вам спокійно спати — і я розповім, якою мірою вони зумовлені ідеєю максимізації прибутку та мислення категоріями короткострокової перспективи».

Характеризуючи наслідки, які створює бізнес для суспільства, Семюельсон пише:

«Зміна клімату є продуктом функціонування сучасних індустрій. Наслідки цієї проблеми не в силах збагнути наш розум, а її розв’язання може бути виключно плодом колективних зусиль… Економіка надмірної компенсації та нестійкого зростання створюють цикли росту та спаду, які приносять вигоди небагатьом і викидають на “узбіччя” решту. Нездорова їжа на ринку. Ухилення від сплати податків. Ожиріння. Одержимість зброєю. Марнування харчових продуктів. Нищення лісів. Повсюдна нерівність».

Називаючи бізнес «найвпливовішою інституцією нашого часу», авторка зазначає:

«Бізнес може дати нам високий професіоналізм, навички розв’язання проблем та глобальність охоплення, що дасть змогу людству просунутися у вирішенні проблем, які погано піддаються розв’язанню (від кліматичних змін до нерівності та підготовки працівників до роботи у нову добу)... Але з якою метою бізнес використовує свою потугу?».

Ананд Гірідхарадас (Anand Giridharadas) у своїй книзі «Winners Take All» («Переможцеві належить все») застерігає нас від покладання у розв’язанні проблем на тих, хто їх створили. «Люди, які завели нас у цей безлад, нікого з нього не виведуть… З підпалювачів виходять погані пожежні», — зауважує він. Натомість Семюельсон пропонує змінити правила бізнесу так, аби стимулювати «підпалювачів» гасити, а не підтримувати вогонь. Корпорації зберігатимуть свій вплив та зароблятимуть прибутки, але при цьому відповідальніше ставитимуться до наслідків, які створюють своєю діяльністю, через що ще більше зміцнюватимуть свою потугу.

Ось шість правил бізнесу, які пропонує переписати автор.

Старе правило Нове правило
Корпорація створює цінність, використовуючи в основному матеріальні активи. Рушіями генерування цінності є репутація, довіра та інші нематеріальні активи.
«Прибутки для акціонерів» та «максимізація прибутків» — базові принципи корпорації. Крім генерування прибутків для акціонерів, бізнес служить багатьом іншим цілям.
Корпоративна відповідальність обмежується вимогами сторін, на які безпосередньо впливає бізнес (як-от громада). Сфера корпоративної відповідальності виходить далеко за межі компанії. Бізнес має реагувати не лише на питання, які може контролювати (наприклад, викиди вуглецю), але й використовувати свій вплив для розв’язання глобальних проблем.
Працівники — це мовчазна маса; витрати на персонал потрібно скорочувати. Працівники — це сутність бізнесу. Вони повинні вільно висловлювати свою думку щодо ризиків, з якими стикається бізнес, основ його конкурентної переваги та інших життєво важливих для успіху питань.
Першорядне — це капітал; головують акціонери. Першорядне — це культура. Здатність залучати найкращих, фокусування на інноваціях та «людський» компонент — це важливіше, ніж вердикти фондових ринків.
Перемога на ринку здобувається у конкурентній боротьбі. Успіх створюється у процесі спільної взаємодії партнерів по ланцюгу постачань, а інколи у співпраці між конкурентами.

«Ми готуємося до масового переформування роботи в добу штучного інтелекту і водночас стикаємося з проблемами упередженого ставлення до певних соціальних груп, расизму та нерівності, які перманентно були “мертвими точками” нашої економічної еволюції», — пише Джуді Семюельсон. — «Розв’язання кожного з цих викликів вимагає від бізнесу чіткості визначення цілей та прийняття тривалого зобов’язання дбати про “здоров’я” суспільства; всі ми маємо відіграти в цьому свою роль — як інвестори, споживачі, працівники та громадяни».

За матеріалами Porchlight.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Шкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на кращеШкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на краще
Перемогти прокрастинацію. Як припинити відкладати справи на потімПеремогти прокрастинацію. Як припинити відкладати справи на потім
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)