РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 21 лютого 2018 р.

Як викрасти вогонь креативності

Одні вважають, що творчі здібності є даром, з яким народжується людина. Інші наполягають на тому, що це навички, котрі можна розвивати протягом життя. А Стівен Котлер (Steven Kotler), автор бестселера «Rise of Superman» («Становлення супермена»), та Джемі Віл (Jamie Wheal), фахівець з питань пікової продуктивності, намагаються довести, що таємниця креативності криється у зміненому стані свідомості.

Stealing  Fire: How Silicon Valley, the Navy SEALs, and Maverick Scientists Are Revolutionizing the Way We Live and Work» («Викрадений вогонь: як Кремнієва долина, “морські котики” ВМС та науковці-“дисиденти” перевертають “з ніг на голову” спосіб нашого  життя та роботи)
» Докладніше на Amazon
У книзі «Stealing Fire: How Silicon Valley, the Navy SEALs, and Maverick Scientists Are Revolutionizing the Way We Live and Work» («Викрадений вогонь: як Кремнієва долина, "морські котики" ВМС та науковці-"дисиденти" перевертають "з ніг на голову" спосіб нашого життя та роботи»)1 Стівен Котлер та Джемі Віл розглядають, як у дуже різних контекстах максимально використовуються переваги «потоку» — стану свідомості, коли людина досягає повного злиття з тим, що робить, та мовби розчиняючись у цьому досягає високої продуктивності своїх зусиль.

Більшість книжок з цієї теми фокусуються на механізмах функціонування нашого мозку, зрозумівши які ми можемо краще контролювати свою розумову діяльність. Але автори «Stealing Fire» показують, як вийти на пік продуктивності більшою мірою за рахунок сфокусованого саморозслаблення, а не мобілізації зусиль. Для цього потрібно не заглиблюватись у «надра» власного «я», а, навпаки, дозволити йому розчинитися. Метою є входження в «тривале теперішнє» — стан, який автори називають «глибинне зараз». Серед його інших визначень — «присутність», «усвідомленість», «сила теперішнього». Котлер та Віл зазначають, що «потоковий» стан (незалежно від того, якими термінам він описується) характеризується чотирма чітко відмінними ознаками — це позбавлення відчуття себе та часу, неймовірна легкість виконання дій та висока інтенсивність зусиль. (Котлер та Віл є засновниками Flow Genome Project — «міждисциплінарної глобальної організації, покликаної до 2020-го року здійснити картування геному «потоку» та відкрити цю інформацію для всіх».)

Пошук взаємозв'язаності усього в цьому світі — не лише стрижень деяких релігійних та філософських систем, а також один із надієвіших способів побачити ментальні зв'язки, котрі вислизають від нас у метушні повсякдення. Попри те, що, як зауважують автори, виникла ціла «економіка зміненого стану свідомості», яка щороку поглинає $4 трлн. сукупних витрат, ми у кращому разі тільки наближаємося до розуміння сутності «потоку». Навіть «морські котики», славнозвісні своєю здатністю забувати про власне «я» та зливатися в одне ціле як команда, визнають, що не знають, як це можна розвивати. Максимум, що їм вдається зробити — це відсіяти індивідів, котрі виявляють неспроможність увійти в такий стан. «Якби ми зрозуміли сутність цього явища, то могли б прищеплювати цю здатність, а не намагалися б її виявляти через скринінг», — сказав командир SEAL Річ Дейвіс (Rich Davis).

Поняття «потоку» дуже серйозно сприймається на найвищих щаблях корпоративної Америки. Однією з причин, чому Ерік Шмідт (Eric Schmidt), а не хтось інший, очолив Google, було те, що він один із сотень кандидатів відвідав фестиваль Burning Man («Палаюча людина»), присвячений пошуку «потоку». Це справило на співзасновників Ларрі Пейджа (Larry Page) та Сергєя Бріна (Sergey Brin) набагато більше враження, ніж будь-яка інша інформація з величезної кількості резюме, які вони переглянули.

Є чимало різних думок стосовно користі або шкоди Red Bull. Але Котлер та Віл нагадують нам про кілька чинників, які відрізняють провідного виробника енергетичних напоїв від 99,99% його корпоративних співбратів. Так, 2013-го року ця компанія разом з MIT Media Lab виступила в ролі спонсору наймасштабнішого мета-аналізу досліджень креативності з усіх, які коли-небудь проводилися. Одним із висновків стало те, що розвиток творчих здібностей дається нам так важко, тому що ми помилково розглядаємо їх як навичку, в той час як вони більшою мірою є станом свідомості. Це ж саме можна сказати і про Red Bull, яка, швидше, є не продуцентом енергетичних напоїв, а прихильником способу буття «лови момент» або «живеш один раз». А дехто навіть вважає, що такий підхід із найбільшою ймовірністю дозволить вам увійти до стану «потоку».

Важливо, що ця книга спонукає нас зазирнути не лише в глибину себе, але й замислитись над сутністю життя. Можна називати це по-різному, але точка, де зливаються дії і усвідомленість — це місце, куди всі ми маємо прагнути потрапити. У цій праці піднімаються дуже непрості питання. Якщо ми насправді зможемо відпустити своє его та замінити «шпалери» нашої свідомості — тоді якою є істинна цінність думок, які раніше заповнювали нашу голову? І якщо ми — це не наші думки, тоді ким ми є насправді?

За матеріалами strategy+business.


    1 Книга увійшла до переліку «Найкращі бізнес-книги 2017-го року» в категорії «Менеджмент» за версією strategy+business.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
МікромайстерністьМікромайстерність
Вийди за межi. Забудь про успiх — стань видатнимВийди за межi. Забудь про успiх — стань видатним
Створення інноваторів. Як виховати молодь, яка змінить світСтворення інноваторів. Як виховати молодь, яка змінить світ

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)