РЕЦЕНЗІЇ | Стаття по книзі 9 січня 2019 р.

І бути, і не бути: «Вирішуй правильно» Чіпа та Дена Хізів

Джерело: K.Fund Media

Знаєте, оте гамлетівське «бути чи не бути» — вже не актуальне. Актуальне зараз інше: «і бути, і не бути». Усвідомлення цього дає світло прожектора (уявне, звісно), який тримає в своїх руках сучасна людина, ухвалюючи те чи інше рішення. І не обов’язково бути Прометеєм, щоб висвітлити всі найпотаємніші закутки. Але прочитати бестселер Чіпа Хіза (Chip Heath) і Дена Хіза (Dan Heath) «Вирішуй правильно» (Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work), український переклад якого 2018 року вийшов у видавництві «Клуб Сімейного Дозвілля», не завадить. Адже процес ухвалення рішення не такий уже й простий, як інколи здається. Якщо це — правильне рішення.

Звісно, наші рішення ніколи не стануть ідеальними, але вони можуть стати кращими.

Вирішуй правильно! Як обрати найкраще рішення в житті та на роботі (Чіп Хіз, Ден Хіз)

Чотири вороги на шляху до правильного рішення

1-й ворог — обмеження рамками і схильність бачити світ в чорно-білому варіанті, «або — або». Коли ставку роблять лише на одну альтернативу. Насправді треба цінувати розмаїття й щосили шукати його.

2-й ворог — так зване підтверджувальне упередження: коли ми штучно підганяємо інформацію під власну оцінку. Коли не бачимо того, чого не хочемо бачити. Але воно є.

3-й ворог — короткочасні емоції. Вирішуючи щось, ми постійно повертаємось до старих аргументів. Ми здіймаємо таку куряву, що мало що бачимо і не можемо рухатись вперед.

4-й ворог — надмірна самовпевненість. Ми не знаємо, що не все знаємо.

Цього не знав, наприклад, і Дік Роу, видатний шукач талантів Decca Records, коли в січні 1962 року, прослухавши гурт Beatles, написав таке: «Гурти вже не в моді; особливо гурти з чотирьох учасників з гітарами, їхній час добігає кінця». Дік Роу глобально помилився, натомість фахівці з ухвалення рішень отримали блискучий і бронебійний кейс.

Здолавши цих підступних ворогів, ми маємо використовувати підхід «і», а не «або». І професійно перейти до наступних чотирьох етапів процесу ухвалення рішень: постати перед вибором; проаналізувати варіанти; обрати і жити зі своїм рішенням.

Геть вузькі рамки

Більшість людей, компаній і організацій ухвалюють рішення не краще, ніж знавіснілі від гормонів підлітки. Тобто наосліп. Або ж рухаються вузьким коридором безальтернативного: «або — або».

Як розширювати можливості вибору? Автори пропонують кілька методів.

1. «Альтернативна вартість». Це коли на суму тих витрат, що ми їх запланували, можна було б дозволити собі щось інше, альтернативне. Вміння ставити собі прості запитання: від чого ми відмовляємось, зробивши такий вибір? Що ще б могли зробити за ці гроші та час? У результаті отримуємо краще з кращого.

2. Мультитрекінг, тобто одночасний розгляд кількох варіантів. Деякі компанії формують команди з кількох людей, які креативлять, наче паралельні прямі, не перетинаючись. І отримують кілька цікавих і корисних рішень замість одного.

«Коли життя пропонує нам обрати «те або те», нам варто наважитись і запитати, а чи правильною відповіддю буде «і те, і те», — дають нам підказку автори.

3. Досвід інших. Усе те, що з нами трапляється, насправді з кимось на цій планеті уже траплялося. Головне, знайти оцей рецепт рішення в глибочезному колодязі людських рішень.

4. Розширення та звуження поля зору. Варто довіряти зовнішньому поглядові та сумніватись у внутрішньому. Уже став хрестоматійним приклад з життя Франкліна Рузвельта, коли він у своїх радіозверненнях «Бесіди біля каміну» заохочував людей надсилати йому свої листи. Попри відсортовані за категоріями й позиціями огляди, президент любив власноруч читати листи вибірково, що давало йому можливість у процесі ухвалення рішень бачити картинку повною й багатобарвною, а не прикрашеною й обмеженою.

Перевірка рішення на правильність

«Піти до дженби» — японський термін, який означає: піти туди, де відбувається реальна дія. На виробництві дженба — заводський цех. Саме там зазвичай відбувається й учинг — здійснення невеликих експериментів для перевірки припущення. Саме такі експерименти часто рухали компанії та й власне весь науково-технічний прогрес вперед, показуючи, що працює й приносить перспективу, а що ні.

Тобто дженба та учинг роблять дуже важливу річ: заважають нам підробляти докази, аби підтримати те, що підказує нам інтуїція.

Скористатися результатами дженби та навіть піти до неї нам заважають емоції. І тут на допомогу приходить метод 10/10/10. Це можливість відтестувати, як ми почуватимемось щодо того чи іншого рішення за 10 хвилин, 10 місяців і 10 років. Ефект колосальний, бо дає змогу зрозуміти, як багато зайвих емоцій, які насправді не мають жодного значення, полонять наші душі, а часто й верховодять нами.

Убезпечити себе від наполегливого заперечення реальності, ухвалюючи рішення, допомагає ще й теорія «мінних розтяжок». Яскравий приклад — історія компанії Kodak, яка збанкрутувала 2012 року, — сигнал тривоги сповіщав, що ринок плівки в небезпеці, але не зміг заглушити традиційну спокусливу впевненість, що плівковий бізнес все ще матиме майбутнє.



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
20 серпня 2019
Київ
Секрети успіху в роботі з важкими клієнтами
20 серпня 2019
Київ
Майстерня рішень з Андрієм Березовським «Вплив задоволеності клієнтів на прибутковість бізнесу. Основні інструменти моніторингу задоволеності»
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Крок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до метиКрок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до мети
Шкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на кращеШкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на краще
Витончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблемВитончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблем


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2019, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)