РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 10 січня 2019 р.

Чому так важко просити по допомогу

Назва нової книги Хайді Грант (Heidi Grant) «Reinforcements: How to Get People to Help You» («Ефект підкріплення: як отримати допомогу від інших»)1 виглядає оманливо простою. Здавалося б, звернення по допомогу — найприродніша людська дія. Проте роблячи це, ми наражаємося на неабиякий стрес.

Чому так важко просити по допомогу

Психолог Стенлі Мілгрем (Stanley Milgram) — відомий своїми експериментами, які показали, що переважна більшість людей готові, підкоряючись наказам, вчиняти жорстокість по відношенню до ближнього, якщо відповідальність за це несе той, хто їх віддає — зацікавився таким психологічним феноменом як звернення по допомогу ще у 1970-тих. Вислухавши нарікання своєї матері на те, що ніхто в метро не поступився їй місцем, Мілгрем відправив туди групу своїх студентів, поставивши перед ними завдання — просити пасажирів дати їм можливість сісти. Хайді Грант так описує результати цього експерименту:

«Хорошою новиною було те, що 68% людей охоче відгукнулися на прохання та поступилися місцем. Поганою — те, що для студентів участь у досліді стала одним із найгірших, найбільш травматичних переживань, серед усіх, яких вони зазнавали у своєму житті».

Студенти буквально відчували фізичну нудоту, а один із них настільки зблід, що перелякав пасажира, котрий щойно піднявся зі свого місця, і той кинувся допомагати майже зомлілому хлопцеві сісти. Але переконати Мілгрема було не так легко. Скептично сприйнявши розповіді студентів, він вирушив у метро сам. І ось яким був результат:

«Мене приголомшило те, що я мусів поводити себе так, аби виправдати своє прохання. Було відчуття мовби голова застрягла десь між колін, а обличчя почало розжарюватися, як на пательні. Це не була гра. Мені насправді здавалося, що я ось-ось маю зникнути з цього світу».

Чому ж просити по допомогу настільки складно? Справа в тому, що наш мозок реєструє соціальний біль так само, як і біль фізичний. А загроза відмови, непевність результату і сам факт звернення по допомогу породжують страх перед тим, що нас сприйматимуть як безпорадних і тому менш бажаних в нашому оточенні, а якщо прохання стосується роботи — як некомпетентних. Щоб протистояти такому сприйняттю, ми маємо усвідомити: в основному люди охоче виявляють готовність допомагати, а деяких ваше прохання може навіть по-справжньому ощасливити. Більше того, за словами автора:

«Є підстави стверджувати, що не звертаючись по допомогу, ми виявляємо егоїзм, тому що таким чином позбавляємо інших дуже дієвого засобу покращити своє душевне благополуччя».

Також ніхто не хоче виглядати в очах інших людиною, яка не хоче або не може допомагати. Тому якщо хтось вже відмовив вам у допомозі, швидше за все, він не зробить це вдруге. А індивід, котрий робив нам якусь послугу раніше, з більшою ймовірністю зробить це знов. Щоб уникнути когнітивного дисонансу, спричиненого непослідовністю своїх дій, «задовольнивши перше прохання, люди вкладатимуть у надання допомоги все більше зусиль та подеколи робитимуть це в незвичний, неочікуваний спосіб». Хоча такою нашою схильністю можна маніпулювати або ґрунтувати на ній тактику недобросовісного продажу, в цілому ми схильні допомагати одне одному набагато більше, ніж нам здається, і це можна використовувати для закріплення позитивної соціальної поведінки.

Грант звертається до слів педагога, проповідника та автора Фреда Роджерса (Fred Rogers), який пригадуючи своє дитинство, сказав: «Коли я бачив по телебаченню речі, які мене жахали, мама казала мені: "Шукай тих, хто готовий допомагати; якщо такі люди є — є і надія"».

Важливо й те, що допомога — це досить суттєвий чинник формування міжособистісних стосунків. Допомагаючи комусь, ви навряд чи думатимете про цю людину погано, навпаки вона зросте у ваших очах. Коли в 1730-тих Бенджамін Франклін попросив свого політичного опонента позичити йому одну рідку книгу, він здобув не лише прихильника, але й друга на все життя.

У будь-якому разі, якщо ви хочете, щоб вам допомогли — потрібно говорити про це, — наставляє нас автор. Зрештою, всі ми дуже зайняті й тому можемо не помітити, що ви стикнулися з якимись проблемами. А в сучасного робочому середовищі звертання по допомогу стає простою необхідністю.

«Попри те, що сама ідея попросити хоча б про незначну допомогу, змушує нас відчувати себе страшенно незручно, зараз більше, ніж будь-коли, ми покладаємося на співпрацю та підтримку інших, — пише автор, додаючи, що «ніхто не працює у вакуумі, і неважливо, де ви знаходитеся: на позиції нижчого рівня або в директорському кабінеті».

Міжфункціональні команди, управління проектами в стилі agile, нові організаційні форми, які зводять кількість ієрархічних щаблів до мінімуму, — все це змушує нас тісніше взаємодіяти одне з одним і тому ми мусимо «переступати через себе та практично безперервно просити когось по допомогу». «А якщо ви лідер — то маєте продумати, як стимулювати організаційну поведінку, націлену на надання допомоги та взаємну підтримку, — адже в цьому й полягає сутність сучасного менеджменту», — зазначає Хайді Грант.

За матеріалами strategy+business.


    1 Книга увійшла до переліку «Найкращі бізнес-книги 2018-го року», категорія «Менеджмент», за версією strategy+business.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
26 березня 2019
Київ
Майстер закупівель: результативні переговори
27-28 березня 2019
Київ
Фахівець із закупівель. Ефективна закупівля від А до Я
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Твій мозок — суперзірка. Використовуй на повну!Твій мозок — суперзірка. Використовуй на повну!
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець
Шкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на кращеШкереберть. Як творчий безлад може змінити життя на краще


bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2019, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)