ТЕНДЕНЦІЇ | Ризик-менеджмент 13 травня 2014 р.

«Чорні лебеді», «великі дані» і ризик

«Чорні лебеді», «великі дані» і ризик
Ілюстрація: Shutterstock
Які асоціації викликає у вас вираз «чорний лебідь»? Якщо у вашій уяві виникає великий елегантний птах або героїня Наталі Портман (Natalie Portman) з однойменного психологічного тріллера, то, найімовірніше, ви не маєте нічого спільного з управлінням організаційним ризиком.

Натомість для ризик-менеджера «чорний лебідь» — це малоймовірні події, які у вкрай рідких випадках свого виникнення мають дуже потужний вплив на суспільство чи бізнес. Серед прикладів — аварія на Фукусімській АЕС-1, що трапилася у наслідку трагічного поєднання землетрусу у морі та спричиненого ним цунамі. Багато фахівців вважає, що за умов кращого планування руйнацію реактора можна було б попередити.

Як свідчать висновки кількох досліджень, використовуючи різні типи даних, менеджери в змозі запобігти шкоді, котру можуть спричинити події типу «чорний лебідь» або принаймні обмежити її масштаби. Мораль: організації повинні більшою мірою покладатися не на інтуїцію, а на інтегровані дані, які можуть вказати на зони потенційних ризиків.

Як саме дані можуть допомогти ризик-менеджерам? Цьому питанню присвячена остання публікація голови аналітичної фірми KPA Group Рона Кеннета (Ron Kenett) «Managing Risks with Data» («Управління ризиками з допомогою даних»). Кеннет зазначає, що при правильному використанні організаційних даних можна попередити деякі з абсолютно непередбачених та вкрай руйнівних подій. На практичному рівні це означає збір та інтегрування даних, а також створення на основі цього систем прийняття рішень, які б доповнювали підходи, що сьогодні застосовуються в компаніях.

«Управління ризиком традиційно базується на суб’єктивних оцінюваннях та аналізі різних сценаріїв розвитку подій, — пише автор публікації. — Натомість в основі сучасних підходів — не тільки експертні оцінки, але у першу чергу дані. А це означає: для оцінювання ризиків та розробки стратегій їхньої мінімізації менеджери використовують як структуровані кількісні дані, так і дані з семантичних неструктурованих джерел (наприклад, текстові дані, аудіо- чи відеозаписи).

У своїй праці Кеннет представляє «сходи зрілості» управління ризиками, які включають в себе наступні рівні:

  1. інтуїтивний. Не використовується жодних формалізованих підходів;
  2. якісний. Вимірювання ризиків базується на експертних оцінках;
  3. кількісний. Збирається певна кількість даних, на підставі яких виводяться ключові індикатори ризику;
  4. семантичний. Аналізуються неструктуровані дані (як-от блоги), котрі відбивають споживчий досвід користувачів;
  5. інтегрований. Дані з різних джерел інтегруються у цілісну систему управління ризиком.

«Чимало організацій знаходяться на рівнях 1 і 2, — зауважує Кеннет. — Бо рух по “сходах” вгору являє собою неабиякий управлінський та технологічний виклик». Отже, лише спромігшись об’єднати третій та четвертий рівень фірми досягають найвищої «сходинки», де поєднуються кількісні і семантичні дані. Саме тоді компанія найкраще підготовлена до зустрічі із «чорним лебедем», інакше кажучи, в змозі управляти неочікуваним ризиком.

Згідно Кенетта, управління операційним ризиком — це функція складності середовища, у якому діє бізнес. Відповідно, «зі зростанням складності, зростає потреба в інтегруванні даних із зовнішніх та внутрішніх джерел, а також у фільтруванні зовнішніх даних відповідно до внутрішніх правил та визначень», — пише автор статті.

Рон Кеннет не єдиний фахівець, котрий наголошує на необхідності більшої зорієнтованості ризик-менеджменту на даних. Білл П’єроні (Bill Pieroni), глобальний операційний директор страхового гіганту Marsh, стверджує: найкращим способом управління і ризиком, і навіть подіями «чорний лебідь» є використання «великих даних».

Як зазначає П’єроні, якщо раніше з подіями категорії «чорний лебідь» (такі, як крах іпотечного ринку США 2008-го або потрясіння на ринку американських держоблігацій 2013-го) ми стикалися раз за все життя, то тепер вони трапляються набагато частіше, ніж будь-коли. А це означає, що деякі, здавалося б, непередбачувані події стають більш-менш прогнозованими. Інакше кажучи, замість «чорних лебедів» з’являються «птахи» різних відтінків сірого. Саме тут надходить черга «великих даних». «Перевагу у конкурентній боротьбі здобудуть ті, хто використовуючи “великі дані”, все більшою мірою демонструватиме здатність ідентифікувати і моделювати потенційні ризики, а також вчиняти дії з метою їх мінімізувати або використати на свою користь», — пише П’єроні.

Крім усього, П’єроні наголошує на важливості розмежування понять «ризик» і «невизначеність», які дуже часто ототожнюються. Ось що він пише у своєму блозі: «Невизначеність створює невідомі, а тому і некеровані загрози. Натомість ризик можна прийняти, мінімізувати або обійти. Організації, що повноцінно використовують "великі дані", активно розпізнають невизначеність та трансформують її у цілком матеріальний ризик, а також визначення власні вразливості та використання їх собі на користь».

Великі організації, котрі мають тривалу історію успіху, найбільшою мірою схильні підміняти поняття «ризику» і «невизначеності», — підкреслює П’єроні. Наслідком цього є вузькість управлінського мислення та хаотичний процес прийняття рішень. «Якщо дані та аналітика не є очевидним складником процесу прийняття рішень та зворотнього зв’язку щодо його результату, організація дедалі швидше наближатиметься до небезпеки, — пише він. — Незмінювані стратегії працюють доти, доки не починають давати збої; і тоді дуже часто організація стикається з катастрофічними наслідками».

За матеріалами "The Science of Managing Black Swans", MIT Sloan Management Review.


    1 Цей термій почав використовуватися після того, як за кілька місяців до початку глобальної фінансової кризи побачила світ книга Нассіма Талеба (Nassim Taleb) «Чорний лебідь» (The Black Swan), у якій її автор вказав на вразливість сучасної фінансової системи до вкрай рідких та важкопрогнозованих подій.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
20-21 грудня 2017
Київ, Готель «Мир»
Управління проектами (Олег Андрієнко)
20 грудня 2017
Київ, Готель «Мир»
10 головних секретів керівника, або Як досягти лояльності і залучення персоналу (Ірина Головньова)
23-24 грудня 2017
Київ, Готель «Мир»
Стратегічна Сесія. Розробка стратегії топ-менеджментом компанії (Ігор Немировський, Інна Старожукова)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Второй шанс. Для ваших денег, вашей жизни и нашего мираВторой шанс. Для ваших денег, вашей жизни и нашего мира
Бойся... но действуй! Как превратить страх из врага в союзникаБойся... но действуй! Как превратить страх из врага в союзника
Тайм-менеджмент по Брайану Трейси. Как заставить время работать на васТайм-менеджмент по Брайану Трейси. Как заставить время работать на вас
MBA в кармане. Практическое руководство по развитию ключевых навыков управленияMBA в кармане. Практическое руководство по развитию ключевых навыков управления
Поймай мечту за хвост. Как зарабатывать, занимаясь любимым деломПоймай мечту за хвост. Как зарабатывать, занимаясь любимым делом


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)