Методи оцінки ідей

Якщо ви коли-небудь брали участь у мозковому штурмі, то могли зіткнутися з такою проблемою, як труднощі вибору певної ідеї. Варіантів іноді виходить дуже багато, а потрібно відібрати лише кілька вдалих. За якими ж критеріями слід оцінювати ідеї? Як не пропустити діамант серед маси руди?

Вашій увазі пропонуються техніки, що дозволяють уникнути ситуації, при якій ефективні інновації губляться серед десятків непридатних задумів.

Хто повинен оцінювати ідеї?

На перший погляд, питання здається неважливим, проте все не так просто. Група, яка тільки що проводила мозковий штурм, може бути надто упередженою. Крім того, відсутність відпочинку після інтенсивного інтелектуального навантаження здатне негативно позначитися на якості аналітичної роботи.

Тому зазвичай для цього використовують іншу групу. Однак ефективним здається інший підхід — коли учасники мозкового штурму повертаються до оцінки через тиждень. За цей час вони не тільки відпочинуть і зможуть подивитися на проблему свіжим поглядом. Протягом зазначеного проміжку підсвідомість буде жити зі своїми ідеями, непомітно для нас обробляючи їх. Це може послужити джерелом нових інсайтів.

MUST READ:  П'ять стійких міфів креативності

Використання критеріїв

Не можна просто сказати, що та чи інша ідея є хорошою. Це дуже розпливчаста характеристика. В одному випадку інновацію легко можна реалізувати, але вона вимагатиме великих витрат. В іншому — простому втіленню можуть заважати технічні труднощі. Необхідно визначити певні критерії, які дозволяють чітко встановити придатність ідеї.

Залежно від конкретного бізнесу, критерії можуть відрізнятися, але якщо узагальнити, то це:

  • корисність для клієнтів;
  • технічна реалізація;
  • можливий прибуток від реалізації.

Ви також можете додати свої критерії, проте не перестарайтеся, щоб не надто затягувати процес.

Метод FAN

Цей метод є частковою модифікацією методу критеріїв, що використовується компанією Synectics.

Дана абревіатура розшифровується наступним чином:

  • F — Feasible (здійсненність) — чи можна реалізувати цю ідею?
  • A — Attractive (привабливість) — чи є вона привабливою?
  • N — Novel (оригінальність) — наскільки ця ідея є інноваційною?

Метод компанії Tesco

Ритейлер Tesco у своїй діяльності використовує наступні питання для оцінки результатів мозкового штурму:

  • Наскільки ідея покращує стан справ для клієнта?
  • Наскільки дана пропозиція спрощує роботу співробітників?
  • Чи приводить вона до економії для підприємства?
MUST READ:  Креативність чи інновації?

Бальна оцінка

Будь-який із критеріїв може бути вельми відносним. Прибуток від реалізації ідеї буває абсолютно різним, щось впроваджується легко, щось — значно важче. Процес аналізу можна вдосконалити, якщо кожен критерій оцінювати в балах, наприклад від 1 до 5. У подальшому сума балів підраховується, і у вас буде готовий рейтинг.

Цей метод вимагає більше часу, тому варто переходити до нього, коли вже відкинуто найбільш непридатні пропозиції.

Сортування ідей

Даний етап дозволяє швидко згрупувати ідеї за обраними вами критеріями і відібрати найкращі варіанти.

Наприклад, кожен обраний вами параметр ви відзначаєте однією галочкою або плюсом. Ідеї, які набрали найбільшу кількість позитивних оцінок, переходять до подальшого розгляду, інші викреслюються.

За матеріалами 4brain

Ілюстрація: Depositphotos.com