РЕЦЕНЗІЇ | Книга 14 січня 2009 р.

Переосмислення системи охорони здоров'я

Redefining Health Care

Автор: Павло Ковтонюк, консультант SCG, автор блогу healthcare management

"Переосмислення системи охорони здоров'я" (Redefining Health Care: Creating Value-Based Competition on Results) — книга Майкла Портера (Michael E. Porter) та Елізабет Тайсберг (Elizabeth Olmsted), яка стала революційною у США і, на моє переконання, може і повинна стати такою в Україні.

Кілька слів про авторів. Передусім Майкла Портера — професора Гарварду, одного з найбільш видатних теоретиків менеджменту усіх часів. Завдяки йому сучасні організації послуговуються таким інструментом як стратегія. Портер — автор теорії конкуренції, поняття кластерів та концепції ланцюжка створення доданої цінності (value chain) — понять і методологій, які лежать в основі сучасної теорії управління.

Співавторка Портера — Елізабет Тайсберг — є професором Школи Бізнесу Університету Вірджинії, відомий спеціаліст зі стратегії.

Книга заснована на дослідженні американської системи охорони здоров'я, але зроблені у ній висновки є універсальними, про що говорять самі автори. Наведу деякі з головних ідей книги.

  1. В американській охороні здоров'я (більш явно) і в інших системах (не так явно) відбувається "конкуренція із нульовим результатом", тобто конкуренція на неправильному рівні і за неправильні речі.

    Така конкуренція проявляється в тому, що всі гравці в системі (держава, страхові програми, постачальники послуг, пацієнти) намагаються зменшити свої витрати, перекладаючи їх на інших гравців.

    Результат — нехарактерне для здорового ринку явище: загальні витрати ростуть, якість не збільшується, а то і зменшується.

  2. Причина кризи — несистемність і неправильна конкуренція. Конкуренція ведеться за витрати на рівні локальних закладів, програм страхування, тощо. Переосмислення охорони здоров'я — це побудова системи із правильною конкуренцією. Правильна конкуренція — це:
    • Конкуренція заснована на цінності для пацієнта (value-based competition). У безкінечних поділах і сплетінні відносин система забула, що її мета — виліковувати пацієнтів. Отже, гравці в системі повинні конкурувати за результат для здоров'я пацієнтів, а не за менші витрати. Така конкуренція призводить до феноменального ефекту — якість зростає, витрати зменшуються на всіх рівнях. У книзі наводяться конкретні механізми і приклади такої конкуренції.

    • Конкуренція на правильному рівні — рівні медичних станів (medical conditions). Цінність для пацієнтів, тобто результат для їх здоров'я, створюється не на рівні лікарень або медичних функцій, а на рівні медичних станів. Простіше: порівняння лікарня-лікарня, відділення-відділення у сенсі пролікованих пацієнтів, кількості ліжкомісць або ускладнень не дає уявлення про те, чи було досягнуто остаточної мети — чи був вилікуваний медичний стан пацієнта. Отже конкурувати заклади/програми/лікарі повинні на рівні медичних станів — тобто там, де виникає цінність для пацієнта.

Книга багата на реальні приклади та прості механізми, як на практиці можна впровадити викладені принципи. Вона демонструє, який потужний ефект може це мати на систему охорони здоров'я.

Повторюся ще раз, книга хоч і написана у США, спричиняє суттєве переосмислення того, що відбувається в Україні. Книга не робить "місцевих" підказок. Вона переводить світоглядний фокус на принципово інші речі. В результаті кардинально змінюється розуміння явищ в охороні здоров'я, які ми бачимо навколо. Наприклад, починаєш розуміти, що в системі існує безліч елементів, які не мають жодного відношення до створення цінності для пацієнтів. Починаєш бачити конкретні приклади, як орієнтація на медичний стан здатна врятувати життя. Починаєш розуміти, що Медстат повинен стати із найбільш закритої — найбільш відкритою агенцією тощо.

Я переконаний, що книга повинна обов'язково увійти до навчальних програм для управлінців в охороні здоров'я, у медичних вузах, і взагалі бути прочитаною людьми, які хочуть розумітися на охороні здоров'я, а тим більше її реформуванні.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБРЯк здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБР
Створення інноваторів. Як виховати молодь, яка змінить світСтворення інноваторів. Як виховати молодь, яка змінить світ
Не тупи. Працюй над собою, прокачуй свою крутість і отримай життя, про яке мрієш!Не тупи. Працюй над собою, прокачуй свою крутість і отримай життя, про яке мрієш!

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)