Одинадцять «кілерів креативності»

У своїй книзі Kreativitätstechniken («Техніки креативності») Маттіас Нельке (Matthias Nöllke) описує спеціальні методики і техніки, які можуть надати в справі прийняття творчих рішень у непростих ситуаціях істотну допомогу. Маттіас розповідає також про так званих «кілерів креативності» і як з ними впоратися.

1. Перестраховка

Найнадійніший спосіб задушити творчість — не допускати ніяких оман і помилок. Той, хто не може дозволити собі помилок, має обережний, оборонний характер мислення. Він шукає безпечні шляхи. Якщо йому і приходять у голову нові ідеї, навряд чи йому вистачить мужності випробувати їх.

Ваші дії:

  • Майте мужність і ризикуйте. Виділіть собі області для безпечних експериментів.
  • У бізнесі: розбудіть у людях готовність пробувати нове. Рахуйтеся з ймовірністю помилок.

2. Тиск конкуренції

Конкуренцію часто вважають перевіреним засобом для того, щоб стимулювати своїх співробітників до кращих результатів, але там, де треба заохотити креативність, вона, безумовно, непридатна. Той, хто потилицею відчуває подих конкурента, не схильний до творчих ігор розуму. Його енергія спрямована проти конкурентів, а не на проблему. Крім того, конкуренція ускладнює співпрацю і комунікацію — істотні фактори творчої роботи.

Ваші дії:

  • Подбайте про розкріпачену робочу атмосферу, яка сприяла б творчості.
  • Для бізнесу: уникайте явних ситуацій суперництва, в яких співробітники повинні бути креативними. Зупиняйте співробітників, які приписують собі чужі ідеї.

3. Шаблонне мислення

У більшості випадків, коли ви що-небудь робите, ви заздалегідь точно знаєте, що за цим послідує. І це дуже корисно, це надає вам упевненість, розвантажує ваш мозок і органи сприйняття. Зворотний бік цього феномена психологи називають шаблонним мисленням: ви сприймаєте саме те, чого ви очікуєте. Це робить вас сліпими до будь-яких відхилень, нюансів або нового досвіду. Ви виявляєтеся нездатними знайти що-небудь, оскільки те, що сприймається вами, лише підтверджує саме себе.

Ваші дії:

  • Намагайтеся сприймати речі по можливості неупереджено, особливо тоді, коли ви знаєте про них дуже багато. Спробуйте сприймати їх з абсолютно незвичною для вас точкою зору. Поставте заради експерименту під сумнів ті речі, які вважаєте чимось само собою зрозумілими.

4. Винагороди

Це парадоксально лише на перший погляд. Той, хто працює за винагороду, рідко буває креативним з тієї причини, що він зацікавлений у своїй премії, а не у вирішенні проблеми. Для творчих людей найбільший стимул полягає в самій задачі.

Ваші дії:

  • Якщо ви самі хочете бути креативним, на першому плані для вас має стояти не винагорода, а сама проблема.
  • Для бізнесу: важливо заохочувати творчу роботу, але не винагороджувати її надмірними преміями. Як встановила дослідниця креативності Тереза Амабіле (Teresa Amabile), в тому випадку, якщо ми працюємо тільки за гроші, ми позбавляємося задоволення від роботи. Однак визнання досягнень і відповідна премія цілком доцільні.

5. Непослідовність

Той, хто постійно вносить нові ідеї, вважається творчою людиною. Часто при цьому забувається, що креативна ідея повинна бути не тільки незвичайною, але й придатною до використання. Творчі ідеї повинні бути опрацьовані. Часто це кропітка і тривала робота, з якою вам не впоратися, якщо ви перескакуєте до наступної блискучої ідеї, тільки-но стикаючись із першими труднощами.

Ваші дії:

  • Намагайтеся уважно і наполегливо йти до своїх цілей. Направте свою енергію на конкретну пропозицію і ретельно її опрацюйте.
  • Для бізнесу: не потрапляйте під чарівність блискучих ідей, сконцентруйте свою увагу на вирішенні проблеми.

6. Цейтнот

Цейтнот користується величезною славою — чимало творчих людей стверджують, що в умовах гострого браку часу їм працюється особливо добре, що, втім, цілком може бути і самообманом. Той, у кого в розпорядженні дійсно мало часу, як правило, не може собі дозволити «виводити свої думки на тривалі прогулянки» і досліджувати різноманітні можливості. Він працює в умовах стресу і хапається за першу прийнятну думку. А той, хто спізнюється, часто починає панікувати і взагалі не приходить ні до якого результату.

Ваші дії:

  • Відведіть собі достатньо часу на роботу і час від часу влаштовуйте собі творчі паузи. Якщо ви дотримуєтеся тактики «останньої хвилини», вам потрібно розвинути в собі чуття, яке буде підказувати вам, наскільки тривалою може бути стадія «розбігу» і в який момент вам необхідно стартувати.
  • Для бізнесу: не примушуйте співробітників виконувати творчі завдання в умовах цейтноту.

7. Погані загальні умови

Багато креативних зборів проходять в атмосфері, яка відбиває у учасників будь-яке бажання фантазувати. Якщо в тому ж приміщенні, в якому люди виконують свою повсякденну роботу, вони по команді повинні почати мислити творчо, то, як правило, нічого хорошого з цього не виходить. Для арени для творчих польотів часто непридатні і кімнати для переговорів. А якщо при цьому креативні збори проходять в обідню перерву або під вечір, коли всі хочуть їсти і виснажені, то порожніми можуть виявитися навіть найсвітліші голови.

Ваші дії:

  • Вам не треба докладати особливих зусиль для того, щоб створити відповідну атмосферу. Головне — відокремте ваше творче зібрання в часі і просторі від повсякденної роботи.
  • Подбайте про те, щоб вас не переривали.

8. Самовдоволення

Хороша порція впевненості в собі скоріше йде на користь вашій креативності. Але якщо впевненість у своїх силах переростає в самовдоволення, то це зазвичай перешкоджає творчому процесу: адже і так все в повному порядку, навіщо ще щось міняти?

Ваші дії:

  • Не спочивайте на лаврах. Уважно відстежуйте всі зміни і тенденції у вашому оточенні. Будьте допитливими.
  • У бізнесі: самовдоволені співробітники тяжіють до відсталості та інертності. Роз’ясніть їм, чого ви від них очікуєте, спробуйте розбудити в них честолюбство.

9. Байдужість, незацікавленість

Той, кого не особливо цікавить його завдання, не буде підходити до нього творчо. Творчі люди повністю занурюються в свою роботу і дуже зацікавлені в її успіху. Співробітники, які «просто роблять свою роботу», непридатні для творчих завдань.

Ваші дії:

  • Відкрийте для себе цікаві аспекти свого завдання. Надихніться ним. Розвиньте в собі цікавість.
  • У бізнесі: не доручайте рішення творчих завдань співробітникам, які не мотивовані їх рішенням.

10. Несприятлива структура підприємства

Якщо на підприємстві відсутні умови для втілення творчих змін, то в небуття кануть найкращі ідеї. Якщо на підприємстві немає прозорості і занадто багато рівнів ієрархії, шляхи прийняття рішень надто довгі, а внутрішня комунікація залишає бажати кращого, то навіть найбільш творчі співробітники швидко здадуться.

Ваші дії:

  • Якщо ви здатні на це, реформуйте своє підприємство! Це завдання, яке вимагає дуже багато енергії і творчих зусиль. В іншому випадку — не треба себе обманювати — бути творчою людиною ви можете і де-небудь в іншому місці.

11. Недостатня впевненість у собі

«Цього мені ніколи не зробити», — думають багато людей, коли їм доручають завдання, що лежать за рамками їх звичної діяльності і тому вимагають творчого підходу. Справжній «кілер креативності» той, хто себе недооцінює, не йде на ризик, оскільки переконаний, що і так зазнає невдачі. Це гідно жалю, тому що творчий потенціал таких співробітників часто дуже великий, але залишається невикористаним.

Ваші дії:

  • Більше довіряйте собі! Пробуйте робити різні речі, в тому числі саме ті, яких ви ніколи не робили. Ви будете здивовані тим, з якими різноманітними завданнями ви, виявляється, прекрасно справляєтеся. І надайте собі для цього достатньо часу.
  • У бізнесі: зміцніть у своїх співробітниках впевненість у власних силах. Хваліть їх за вдалі результати. Довіряйте їхній компетентності.

Ілюстрація: Who Killed Creativity?