РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 21 листопада 2018 р.

Як бізнесу працювати зі скаргами клієнтів: 8 кроків на основі реального досвіду

Джерело: MC Today

Здебільшого компанії, так само як і люди, сприймають скарги як свідчення власної помилки. Це викликає відповідну реакцію: скарги або ігнорують, або на них ображаються, або шукають підстави для критики у відповідь. Та це хибний метод, вважають автори «Скарга — це подарунок» (A Complaint is a Gift), що вийшла українською у видавництві «Наш формат». Вашій увазі — найважливіші думки авторів книги.

Автори цієї книжки — президент американської філії консалтингової компанії Time Manager International Джанель Барлоу (Janelle Barlow) та експерт у сфері бізнесу й управління, магістр із маркетингу Школи економіки й управління в Копенгагені Клаус Мьоллер (Claus Moller) — переконують: бізнесам варто повністю змінити своє ставлення до скарг і сприймати їх як подарунки від клієнтів.

Скарга — це подарунок. Як зберегти лояльність клієнтів (Джанель Барлоу, Клаус Мьоллер)

Як скарга може бути подарунком?

Бізнеси мають кілька причин, щоби сприймати скаргу як подарунок. По-перше, клієнт, який скаржиться — ще не втрачений клієнт. У вас ще є шанс змінити його ставлення до свого товару чи послуги.

«Клієнти, які витрачають час на скарги, принаи?мні трохи вірять, що компанія може виправитися», — кажуть Барлоу та Мьоллер.

По-друге, скарги — це найкращий зворотний зв’язок. Клієнт витратив свій час, щоби повідомити, що не так із вашим продуктом.

По-третє, скарги — один із найдешевших маркетингових інструментів. У багатьох випадках інформацію, яку компанія отримує завдяки скаргам клієнтів, неможливо отримати якось інакше, стверджують автори цієї книжки.

Якщо відділити усі емоції, які зазвичай супроводжують скарги, і проаналізувати, що саме обурило клієнта, можна отримати багато корисної інформації про те, як покращити послуги та продукти и? таким чином втримати свою позицію на ринку.

Наприклад, американська компанія Marvin Windows and Doors дізналася, що дерев’яні рами на її вікнах гниють. Скарги почали надходити, коли річний термін гарантії вже збіг. Причиною проблеми виявився антисептик для деревини, який постачала компанія Pittsburgh Paint and Glass. Постачальники відмовилися брати на себе відповідальність за гниття, але це зробили в Marvin Windows. Компанія замінила погані вікна і почала закуповувати кращий антисептик. Це збільшило термін гарантії з одного до десяти років. А у 2007-му році Marvin Windows отримала найвищу оцінку й престижну нагороду від маркетингово-інформаційного сервісу J. D. Powers and Associates.

Dryvit, інша будівельна компанія, котра займається виготовленням фасадів, почала отримувати скарги, що волога їх руйнує. Причиною була неякісна робота монтажників. Але у Dryvit взяли відповідальність на себе та створили систему відведення вологи. В результаті Окридзька національна лабораторія, найпрестижніший дослідницький заклад Міністерства енергетики США, оцінила продукцію компанії на 84% вище, ніж у найближчих конкурентів.

«Зазвичай споживачі не мають якихось революційних ідей для підприємців. Не вони придумали гібриди Toyota Prius, iPhone чи iPod, навушники Bose із технологією приглушення шуму чи Segway. Інновації — це компетенція відділу досліджень і розробок будь-якої компанії. Однак відгуки клієнтів допомагають адаптувати товари для конкретних груп споживачів», — наголошують Барлоу та Мьоллер.

Що робити зі скаргами

Щоби налагодити роботу зі скаргами та отримувати від них максимум користі (а не лише негативні емоції), Барлоу та Мьоллер розробили восьмикрокову формулу. Вона, за твердженням авторів, допоможе зберегти розгніваного клієнта, зробити його більш лояльним і вдосконалити ваш продукт.

Скажіть «Дякую»

Багато компаній, книжок з обслуговування клієнтів і експертів радять працівникам насамперед вибачитися. Однак методика Барлоу та Мьоллера передбачає це лише третім кроком.

На їхню думку, почати з «Дякую» більш логічно, адже це заохочує клієнтів давати додаткові відгуки, відчути себе «бажаним гостем» і одразу встановити контакт. Подяки клієнтові недостатньо, щоб цілком розібратися зі скаргою, адже ви ще не вирішуєте саму проблему. Але це початок конструктивної розмови.

Поясніть, чому ви цінуєте відгук клієнта

Слідом за «Дякую» варто обґрунтувати, у чому полягає сенс подяки. Поясніть клієнту, чим скарга може бути корисною для вас. Наприклад, вона допоможе вам поглянути на проблему під правильним кутом, налагодити процес обслуговування чи запобігти виникненню схожих неприємностей у майбутньому.

Одним із найбільш складних і типових видів скарг можна вважати скарги на ціни, кажуть автори книжки. У такому випадку вони радять відповідати щось на кшталт: «Дякую, що поцікавилися нашою ціновою політикою. Тепер я зможу пояснити, чому так». Але, звісно, менеджери мають бути готовими відстояти ціни, які виставляє компанія.

Вибачтеся за свою помилку

Вибачаючись, Барлоу та Мьоллер радять використовувати «сильні» слова, а не намагатися замаскувати проблему.

«Ми не радимо казати: "Я перепрошую за незручності". "Незручності" — досить слабкий термін. Він означає клопіт, щось докучливе чи неприємне. Однак іноді "незручності", які компанії спричиняють клієнтам, є чимось більшим, ніж дрібний клопіт.

Якось Барлоу три з половиною години просиділа на лінії, чекаючи, поки представники комп’ютерної компанії їй допоможуть. Коли хтось нарешті взяв слухавку, вона одразу сказала про це працівникові.

Він відповів: "Вибачте за ваші незручності". Три з половиною години очікування на телефоні — це не незручність. Це ганебно жахливе обслуговування», — відзначають автори. Назвати проблеми проблемами буде значно щиріше, і більшість клієнтів будуть готові прийняти ці вибачення.

Ще одна порада: коли ви вибачаєтеся, краще якомога частіше казати «я» замість «ми». «Нам шкода», налогошують Барлоу та Мьоллер, звучить не дуже щиро.

Пообіцяйте негайно щось зробити для розв’язання проблеми

Після вибачення не починайте проводити інтерв’ю з клієнтом. Скажіть, що ви подбаєте про нього чи про неї і виправите ситуацію. Процес реагування на скарги має два аспекти: емоційний та матеріальний.

Емоційний аспект дає змогу всім почати виваженіше сприймати ситуацію, яка викликала незадоволення. Обіцянка виправити ситуацію — останній із чотирьох кроків, який має допомогти клієнту відновити емоційну рівновагу та сприяти збереженню довіри до вашої компанії. Далі ви зможете перейти до раціонального вирішення проблеми.

Розпитайте, щоб отримати всю потрібну інформацію

Запитуйте лише потрібне. Ви заздалегідь повинні знати, яка інформація допоможе розв’язати проблему клієнта. Це має бути частиною стратегії роботи зі скаргами у вашій компанії.

Швидко виправте помилку

Клієнти дуже цінують оперативне виконання. Миттєва реакція означає, що ви дійсно прагнете виправляти помилки і піклуєтеся про комфорт людей. Усі інші кроки не матимуть значення, якщо ваша реакція буде повільною. Саме швидкість реакції повертає рівновагу у ваші стосунки.

Переконайтеся, що клієнт задоволений

Зателефонуйте клієнтові чи напишіть листа, щоб дізнатися, як його справи. Якщо це доречно, розкажіть, що ви зробите, щоби таке не повторилося. Клієнтам буде приємно знати, що вони допомогли.

«Якщо є нагода вплинути на стосунки зі споживачем так, щоб він відчув себе вашим партнером, то час і гроші, витрачені на телефонний дзвінок, варті того. На цьому етапі ваші дії — це вже не робота зі скаргою. Це чистісінький маркетинг», — радять Барлоу та Мьоллер.

Подбайте про те, щоб уникнути схожих помилок у майбутньому

Весь потенціал скарг не розкривається, якщо вони просто лишаються в межах відділу роботи з клієнтами, підкреслюють Барлоу та Мьоллер. Варто, щоб про скарги дізнавалися всі працівники компанії, але не для звинувачень, а для налагодження процесів. Так працівники охочіше передаватимуть критику наверх ієрархічною драбиною.

«Критику потрібно використовувати як механізм, що допоможе компанії еволюціонувати», — відзначають автори книжки.


comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
13 грудня 2018
Київ
Оплата за результатом KPI — МОТИВАЦІЯ 4.0
14-15 грудня 2018
Київ
ELForum 2018. III конференція з дистанційного навчання
19-20 грудня 2018
Київ
Управлінський облік. Фінанси. Бюджети

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Власть. Почему у одних она есть, а у других нетВласть. Почему у одних она есть, а у других нет
Хватит мечтать, займись делом! Почему важнее хорошо работать, чем искать хорошую работуХватит мечтать, займись делом! Почему важнее хорошо работать, чем искать хорошую работу
Вийди за межi. Забудь про успiх — стань видатнимВийди за межi. Забудь про успiх — стань видатним
Принцип Питера, или Почему дела идут вкривь и вкосьПринцип Питера, или Почему дела идут вкривь и вкось
Продай себя дорогоПродай себя дорого


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.




bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2018, Management.com.ua
Портал створено та підтримується Strategic

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)