ІНСАЙТИ | Системне мислення 4 серпня 2016 р.

У лабіринтах систем

Чому ми так часто приймаємо не найкращі рішення, ведемося на примітивні «гачки» (на кшталт пропозиції чогось «безкоштовного»), вчиняємо кроки, які можуть зруйнувати наші дуже «добре» продумані плани? Причина в чому, що ми недооцінюємо фактор системності, — вважає Дуан Дайк (Duane Dike), менеджер розважального напряму Disneyland, відомий фахівець із питань інновації, лідерства та організаційного мислення.

Дуан Дайк (Duane Dike)
Дуан Дайк
(Duane Dike)
Ми як люди оперуємо у складних структурах, що називаються «системами». Здатність критичного осмислення систем є основою творчості, гумору, життя… Системи вкрай важливі тому, що світ, в якому ми живемо, є місцем розгортання літературних сюжетів. Зрештою, все наше життя є драмою у кількох актах. Корпорації, політика, угрупування, границі, класи, релігія — всі ці системи є також плодом художнього вимислу, який ми самі ж собі нав’язали. Отже, щоб наблизитись до перемоги будь у чому, в першу чергу слід зрозуміти фікційний характер систем.

Що потрібно знати про системи?

Розібратися з основами функціонування систем нескладно. Щодня ми стикаємось із мільйонами систем. Ось що відрізняє кожну з них.

  1. Системи непередбачувані як морська стихія. Вони живуть власним життям. Тому виявляйте обережність при втручанні в будь-яку з них. Пам’ятайте, що вона з’явилась не випадково, а є продуктом тривалої еволюції. Спостерігайте, як поводить себе система. Намагайтесь зрозуміти, з якими іншими системами вона пов’язана.

  2. Інформація — це «клей», який скріпляє придумані людьми системи. Тому ці плоди нашого розуму мають тисячі «місць найбільшого спротиву», серед яких — упередження, інформаційні пробіли та відсутні ланки петлі зворотного зв’язку. Надмірна кількість таких місць може спричинити «конвульсії» системи.

  3. Систему можна описати — але її неможливо повною мірою зрозуміти. Тому намагайтесь збагнути не систему, а її ціль.

  4. Хоча результати дії систем (а інколи й їхнє функціонування) піддаються вимірюванню, далеко не все можна визначити кількісно. Тому нерідко нам доводиться покладатися на древній інстинкт, який ми називаємо «інтуїцією».

  5. Інколи люди виходять на сцену саме там, де з найбільшою ймовірністю може статись «помилка пілота».

  6. У процесі взаємодії з системами ніколи не варто очікувати миттєвого досягнення бажаного. Системи зорієнтовані на тривалу перспективу.

  7. Ніколи не приділяйте надмірної значущості якійсь окремій точці системи. Її справжній важіль, швидше всього, знаходиться зовсім в іншому місці. І, до того ж, він може часто змінюватися.

  8. І, найважливіше. Всі системи пов’язані між собою. Візьмемо хоча б систему генерування електроенергії — вона пов’язана з майже усім, що відбувається як в нашому мікросвіті, так і навколо нас.

Системи і «безплатний сир»

Краще всього реалії систем розкриває прислів’я «безплатний сир буває тільки в мишоловці». Безплатні «хотдоги» на заправці, безплатне морозиво у відділі поліції, безплатні обіди для персоналу Google

Задумайтесь лише, скільки систем задіяно у виробництві «хотдогу». Величезні, взаємопов’язані системи працюють і вдень, і вночі. Поросята, корови, курчата, індички… Тварини мусять їсти, ветеринари — за ними доглядати, робітники на фермах — прибирати…

Тож не варто забувати, за яких обставин можна отримати «безкоштовний сир». Адже хтось мусить знов і знов комусь щось платити. Насправді це справжнє диво, що нам якось вдалося налагодити своє життя, перебуваючи в цих системах.

А ось гарний вислів про системи, який свого часу вирік Микита Хрущов. «І ви насправді вірите, що якщо представники систем з діаметрально протилежними світоглядами зустрінуться та потиснуть один одному руку, протиріччя кудись зникнуть? Що за дурні фантазії!».

За матеріалами "It's all about systems", management-issues.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Лаяти не на те деревоЛаяти не на те дерево
Витончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблемВитончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблем
Розмови з незнайомцями. Що слід знати про людей, яких ми не знаємоРозмови з незнайомцями. Що слід знати про людей, яких ми не знаємо

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)