РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 15 січня 2024 р.

«Strategy in the Digital Age»: опанування цифрової трансформації

Наповнена численними реальними прикладами, книга «Strategy in the Digital Age» одночасно розважає, інформує та залишає читача з надійним планом ведення бізнесу у швидкоплинному цифровому світі.

Технологічний прогрес стрімко розвивається і прискорюється. Біолог Пол Ерліх запевняє нас, що допоки людський мозок задає темп, нам не варто боятися — базовий людський інтелект залишається незмінним протягом тисячоліть. З іншого боку, теорія сингулярності (І. Дж. Гуд (I. J. Good), 1965) попереджає, що штучний інтелект може породити машини, які розроблятимуть все більш розумні системи, що врешті-решт призведе до «вибуху інтелекту», який залишить людину далеко позаду. Поки експерти обговорюють, як стримувати ШІ, книга Майкла Ленокса (Michael Lenox) «Strategy in the Digital Age: Mastering Digital Transformation» («Стратегія в цифрову епоху: опанування цифрової трансформації») вчить бізнес-лідерів, як слід поводитися в умовах цифрової трансформації та керувати нею. Організації, які стикаються з мінливими бізнес-стратегіями цієї нової парадигми, отримають користь від цього добре організованого глибокого занурення у все цифрове.

Strategy in the Digital Age: Mastering Digital Transformation

Компанія Kodak була легендарним лідером у виробництві фотоплівки, і хоча вони передбачили розвиток цифрових зображень і витратили мільярди, щоб йти в ногу з часом, вони все одно збанкрутували. Смартфони, цифрові годинники та текстові процесори — все це трансформаційні технології, які зруйнували усталений бізнес. Пандемія COVID-19 ще більше прискорила розвиток цифрових інновацій, незважаючи на те, що все відбувалося і без того досить стрімко. Фундаментальні цифрові технології обчислювальної потужності, ємності для зберігання даних і пропускної здатності зростали в геометричній прогресії протягом останніх півстоліття — сьогоднішні технології можуть легко застаріти вже через рік. Автор завершує свій перший розділ, викладаючи структуру і стратегію, за допомогою якої в книзі буде розглянуто трансформацію.

У цифрову епоху конкуренція буде іншою, і компанії з невеликими активами будуть використовувати існуючі технології з програмним забезпеченням, щоб з’єднати незалежних постачальників безпосередньо з клієнтами. Прикладами є Uber, Lyft, Airbnb та eBay. Ці двосторонні маркет-мейкери перешкоджають конкуренції насамперед завдяки швидкому зростанню. Що більше людей користуються цими платформами, то більшу цінність вони мають — Facebook має близько 3 мільярдів користувачів, а LinkedIn — близько мільярда. Ці платформи також можуть швидко зникнути (наприклад, Tinder, Match), якщо користувачі вважатимуть їх «недостатньо крутими». Розуміння того, як саме поширюється цифрова трансформація, є ключовим для розробки ефективних бізнес-стратегій. Автор допомагає зрозуміти взаємозв’язок між різними цифровими та нецифровими технологіями.

Колись давно бізнес виробляв продукт, просував його на ринок і продавав клієнту в рамках односторонньої транзакції. Нові відносини з клієнтами — це більш довготривала, двостороння угода, де ціннісна пропозиція може продовжувати змінюватися відповідно до змін у споживацьких потребах. У Lego є онлайн-платформа, на якій клієнти можуть будувати все, що забажають, із цифрових блоків Lego. Хороші дизайни, які стали популярними, були перетворені на справжні набори Lego. Ще одним новим методом отримання прибутку є перехід від одноразових платежів до підписки, де захист залученості та лояльності клієнтів набуває особливого значення. Stitch Fix робить це, аналізуючи дані клієнтів за допомогою ШІ, щоб забезпечити регулярну пропозицію ретельно підібраного одягу. Під час другого перебування Стіва Джобса в Apple, компанія припинила спроби конкурувати з Microsoft і перейшла на нову інноваційну територію з продуктами iPhone та iPad. Висока вартість переходу утримувала клієнтів у всесвіті Apple.

Так само, як і Kodak, General Electric бачила наближення цифрових змін. GE інвестувала значні кошти в Інтернет речей, але так і не змогла стати лідером ринку. Можливо, олдскульний імідж GE заважав клієнтам довіряти їй як підходящій компанії для цієї трансформації. Наявність таких цінних ресурсів, як у GE, недостатньо, якщо ці ресурси є широкодоступними. Корпоративна культура є одним із додаткових нематеріальних активів — прикладами можуть слугувати Amazon (управління на основі даних) або Apple (експертиза в галузі дизайну). Найважливішим конкурентним активом може бути здатність до інновацій на кожному етапі гри.

Професор Ленокс, визнаний експерт із бізнес-стратегій цифрової трансформації, розповідає про власний досвід після того, як його попросили очолити програму в Дарденській школі бізнесу Університету Вірджинії. Ця програма прискорилася з початком пандемії, що змусило перейти на 100% онлайн викладання курсів і проведення іспитів. Його особистий досвід прояснює багато ключових моментів книги. Будь-яка організація повинна починати з міцної цифрової інфраструктури, додавати аналітику даних (звідси поява «data scientist» як важливого члена творчої команди) і розробляти цифрові додатки. Зрештою, все це не має значення, якщо немає чітко сформульованої цифрової стратегії, яка б пов’язувала все це разом і забезпечувала зворотний зв’язок на перших трьох рівнях.

Багато з характеристик, що вимагаються від хороших лідерів для цифрової трансформації, будуть вам знайомі. Одна з цікавих лідерських стратегій полягає в заохоченні культури, в якій люди не паралізовані страхом невдачі. Призначаючи людей до кількох проєктних команд одночасно, один провал можна використати як можливість присвятити більше часу іншим завданням.

ЗМІ пильно стежать за продуктами цифрової трансформації, а такі теми, як витік даних і проблеми психічного здоров’я, є популярною «приманкою» для клікбейтів. Соціальним медіа приписують роль у створенні умов для Арабської весни та відставці президента Єгипту Хосні Мубарака, але останнім часом їх звинувачують у психічно нездорових порівняннях серед молоді. Під час президентських виборів у США 2016 року було виявлено, що іноземні дійові особи провокували розбрат в інтернеті і навіть підбурювали до насильницьких акцій протесту. У міру того, як термін «капіталізм стеження» входить у лексикон, змінюється саме визначення приватності. 96% користувачів Apple iPhone вирішили не дозволяти додаткам для мобільних пристроїв відстежувати їхні дані, через що Facebook прогнозує зниження доходів від реклами на $10 млрд.

Автор підсумовує деякі з проблем, пов’язаних зі штучним інтелектом, і наголошує на важливості вивчення етики, що стоїть за програмними алгоритмами. Як він зазначає, деякі з антимонопольних законів, можливо, доведеться переглянути, щоб врахувати ситуації, коли монополія може фактично знизити ціни і принести користь споживачам. Концепція «Цінність цінностей» є доречним завершенням розділу про цифрову трансформацію — дуже важливо перевіряти кожну нову ринкову можливість на її відповідність вашим основним цінностям. З іншого боку, коригування цінностей створює небезпечний прецедент.

Деякі з найактуальніших проблем сучасності — оптимізоване, стале сільське господарство, зміна клімату та декарбонізація, охорона здоров’я та телемедицина, доступність освіти... — є перспективними сферами для цифрової трансформації. Майкл Ленокс описує ці виклики, надаючи в кінці кожного розділу «Фреймворк», який узагальнює зміст і допомагає читачам організувати свої думки в дієві ідеї. Наприкінці книги він робить короткий огляд усіх концепцій, щоб показати весь процес у перспективі. Окремі терміни пояснюються таким чином, щоб потенційного читача не відлякувала «бізнес-мова», а для подальшої підтримки є повний глосарій термінів.

За матеріалами NetworkDataPedia



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?Пробуй, не зупиняйся. Коли востаннє ви щось робили вперше?
Міф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогуМіф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогу
Спершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слідСпершу найважливіше! Жити, любити, вчитися, залишити слід

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)