ТЕНДЕНЦІЇ | Стратегії брендів 5 січня 2015 р.

Ребрендинг: фактори успіху

Хоча метою ребрендингу є зміцнення позицій компанії на ринку, подеколи такі ініціативи призводять до цілком протилежного результату.

Ребрендинг: фактори успіху
Ілюстрація: Shutterstock
На початку 2000-тих компанія Burberry, виробник одягу класу люкс, стала перед дилемою: стиль її традиційного пальто-тренчу мало цікавив молодих споживачів; натомість відхід від іміджу бренду з високим рівнем впізнаваності наражав компанію на ризик втрати основної клієнтської бази. Врешті-решт, Burberry успішно модернізувала бренд, почавши виводити на ринок нові лінії одягу, зорієнтованого на різні демографічні групи. Також було проведено кілька скоординованих маркетингових кампаній та фешн-шоу, які нагадували про культовий стиль започаткованої ще 1856-го марки. Вже через рік з моменту початку ініціативи обсяги продажу Burberry зросли на 46%.

Проте такий підхід до трансформування бренду несе у собі чималі ризики, бо таким чином компанія може, витративши величезні кошти, вихолостити або знищити цінність марки, що створювалася роками або десятиліттями.

Темою дослідження, проведеного групою фахівців Університету Гріффіта (Австралія) у складі Дейла Міллера (Dale Miller), Білла Мерріліса (Bill Merrilees) та Раїси Якімової (Raisa Yakimova), став аналіз програм ребрендингу 76-ти великих компаній різних країн світу, що представляють різноманітніші галузі, зокрема, авіа- та автомобільну індустрії, банківську сферу, ритейл, сектор неприбуткових організацій*.

Серед основних висновків дослідження є те, що ребрендинг не доцільно здійснювати поступово, втілюючи раз за разом окремі аспекти ініціативи. Якщо ви вже наважилися на такий крок, то повинні енергійно реалізовувати всі компоненти програми протягом відносно стислого періоду часу. «Більші переваги для бізнесу завжди пов’язані з масштабними, рішучими та добре прорахованими програмами ребрендингу, які враховують потреби різних стейкхолдерів; і, навпаки, вузькоскеровані проекти можуть дати компаніям лише незначні вигоди», — пишуть автори.

Процес ребрендингу, як правило, складається з трьох етапів:

  • переосмислення бренду: стейкхолдери пропонують нові визначення та скерування сфери впливу бренду;
  • внутрішня трансформація: здійснюються заходи всередині компанії, мета яких донести до менеджменту та персоналу сутність ребрендингу;
  • зовнішня комунікація: через інтегровані маркетингові кампанії новий імідж бренду представляється споживачам.

Дослідники наголошують, що керівники компанії повинні відігравати ключову роль на всіх етапах ініціативи. При цьому лідери, котрі раніше очолювали програми аналогічних змін в інших фірмах, мають найкращі шанси успішно управляти проектом. Також керівники, які вміють вислуховувати різних стейкхолдерів, діють ефективніше, ніж їхні колеги, котрі віддають перевагу більш авторитарному підходу. Крім усього, згідно авторів дослідження, важливою, хоча, здебільшого, і недооціненою є роль пересічних працівників. Якщо їх долучають до трансформації та активно роз’яснюють її зміст, вони можуть активно формувати позивне сприйняття нової сутності бренду в колі своїх родичів, друзів, знайомих, колег.

Автори виділяють наступні найпідступніші проблеми, з якими стикаються компанії у процесі ребрендингу:

  • розробка плану трансформування бренду, який ґрунтується на думках та уявленнях членів ради директорів;
  • реалізація процесу ребрендингу без попереднього проведення потрібних досліджень;
  • неспроможність або небажання визнати те, що трансформування бренду викликає занепокоєння певних стейкхолдерів;
  • прийняття занадто консервативного підходу стосовно зміни іміджу бренду.

Дослідники підкреслюють, що будь-яка із наведених вище проблем, може проявитись на кожному з трьох етапів ребрендингу, а якщо її вчасно не розпізнати, вона, як вірус, поширюватиметься на цілий процес.

Також автори звертають увагу на те, що досягти позитивного результату можна тільки успішно реалізувавши всі етапи процесу ребрендингу. Інакше кажучи, недостатньо ідеально запровадити першу фазу або, так-сяк впровадивши перші два етапи, кинутись рятувати ініціативу майже на фініші. У свою чергу, керівники мусять системно займатися проектом впродовж усього часу його імплементації. Якщо ж вони час від часу згадуватимуть про проект лише для того, щоб надати «цінні» вказівки, шанси на успіх, хай навіть і добре спланованої ініціативи, м’яко кажучи, не надто високі.

І ще одне, відповідно до висновків дослідження, компанії успішно впроваджували проекти ребрендингу, якщо поштовхом до їхнього реалізації була не необхідність, а прагнення скористатися з можливості. Якщо ж компанія змушена займатися трансформуванням бренду, тому що її «загнали в кут» конкуренти або споживачам відверто набридла марка — ініціатива з великою ймовірністю завершиться невдало. Тож, приймаючи рішення стосовно ребрендингу ще до того, як гримнула криза, та ретельно аналізуючи, які інвестиції та ресурси для цього потрібні, лідери створюють дуже великий запас міцності для своїй компанії. Отже, бренд-менеджери мусять, передбачаючи ринкові тренди, розробляти концепції проектів трансформування марки задовго до того, як розпочнеться їхня реалізація.

За матеріалами "Go Big or Go Home: Factors for a Successful Rebranding", strategy+business.


    * Опубліковано в International Journal of Management Reviews (липень 2014-го року).


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Усе замахало. Але надія єУсе замахало. Але надія є
Крок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до метиКрок за кроком. Як ентузіазм і наполегливість ведуть до мети
Правила всьогоПравила всього

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)