БІЗНЕС-ОСВІТА | МВА 16 березня 2017 р.

Ринок МВА-освіти: конкуренція все жорсткіша

Виглядає, що питання "як конкурувати?" стає дедалі актуальнішим для абсолютно всіх бізнес-шкіл, навіть для тих, хто вже давно здобув лаври беззаперечного лідера галузі. Як же розвиватимуться події на цьому ринку? Ось що пише з цього приводу Financial Times.

Ринок МВА-освіти: конкуренція все жорсткіша Сам характер роботи Бхавіка Тріведі (Bhavik Trivedi), директора Critical Square, консалтингової фірми, що надає дорадчі послуги з вибору MBA-програм, зумовлює те, що його стосунки з бізнес-школами складаються доволі непросто. «Вони знають, що ми допомагаємо людям знаходити найкращі бізнес-школи, але при цьому наполягають, щоб наші клієнти підписали документи, де зазначається, що вони не використовували жодної зовнішньої допомоги», — розповідає він у бесіді з Financial Times (FT). Проте цього року бізнес-школи надсилали Тріведі листи не для того, аби висловити претензії, а щоб переконатись у його добрій інформованості стосовно переваг своїх MBA-програм.

Конкуренція на ринку ділової освіти неухильно зростає і залучення найкращих кандидатів вже являє собою проблему навіть для провідних закладів. Так, за словами Тріведі, Гарвардська бізнес-школа, яка приймає лише 10% кандидатів, неабияк занепокоєна тим, що від неї «вислизають» найкращі претенденти.

Але, попри все, ситуація Гарварду є недосяжною мрією для більшості бізнес-шкіл. Як показало останнє опитування, проведене Graduate Management Admission Council — організацією, що проводить іспит GMAT, — уперше після 2012-го року кількість поданих заяв зросла тільки в менш ніж половині закладів. 53% американських бізнес-шкіл заявили про зменшення кількості заяв, а 40% — про їхнє збільшення. Загалом, в цілому світі відсоток бізнес-шкіл, які заявляють про збільшення чисельності абітурієнтів, знижується вже третій рік поспіль (з 61% 2014-го року до 57% 2015-го та 43% 2016-го).

При цьому бізнес-школи, які займають провідні позиції в рейтингах та створили потужні глобальні бренди, можуть похвалитися рекордно-високою кількістю заяв. Але навіть ці заклади мають проблему із залученням топ-кандидатів, яких не завжди можна знайти в таких традиційних «талантопровідах», як консалтингові фірми та інвестиційні банки.

MBA-програма Чиказької школи бізнесу Booth протягом кількох років входить до десятки найкращих за версією FT. Цього року кількість кандидатів на навчання зросла на 20%, причому збільшилась кількість претендентів-жінок. Але декан Booth Дуглас Скіннер (Douglas Skinner) визнає, що навіть його заклад мусить боротись за те, щоб залучити найкращих. «Нашою відповіддю на цей виклик є розробка нових програм, покликаних створювати більшу цінність для студентів», — зауважує він.

Доброчинний внесок на суму $5 млн. від одного з випускників дав школі змогу запропонувати семінари для колишніх слухачів, яких цікавить розвиток стартапів, що займатимуться розв'язанням соціальних проблем. Крім цього, заклад проводить додаткові практичні курси для студентів, котрих захоплює підприємництво. Серед іншого — це програма, присвячена питанню: як знаходити та купувати малі бізнеси для того, щоб їх розвивати.

Оскільки школи з найвищими рейтингами ще більше вириваються вперед, розрив між ним й закладами, які перебувають у нижчих лігах, поглиблюється. І якщо деякі бізнес-школи-«аутсайдери» можуть конкурувати в ціновій площині, то ті, хто знаходиться в середині рейтингових переліків (а це чимала кількість закладів), опинились на фінансовому «мілководді».

Місце розташування надалі залишається важливим чинником конкурентоспроможності закладів ділового навчання. Минулого року бельгійська бізнес-школа Vlerick перемістила свою MBA-програму з міста Левена до нового кампусу, що знаходиться на відстані 25 км від Брюсселю. А вже наступного року кількість заяв збільшилась на 25%. Чотири п'ятих усіх слухачів MBA-курсу Vlerick походять з-поза меж Бельгії. «Для цих людей вкрай важливо навчатись у місті, що є великим міжнародним центром, а в Брюсселі є можливості сформувати зв’язки на професійному та урядовому рівнях», — зауважує директор програми Йоланда Габетс (Yolanda Habets).

Роттердамська школа менеджменту (RSM) має кілька вагомих переваг. Це стабільно-високий рейтинг, а також те, що її стаціонарна MBA-програма (мовою викладання є англійська) розрахована на один рік. Школа має міцні позиції на міжнародному ринку і тільки 5% з 98-ми цьогорічних успішних кандидатів — це голландці. Але все одно 2017-го року кількість претендентів на навчання дещо зменшилась. Брендон Кербі (Brandon Kirby), директор RSM з питань вступу на MBA, пояснює це падінням попиту на ділову освіту в країнах Європи та США. Втім, на його думку, справи були б набагато гірші, якби не збільшилась кількість заяв, поданих представниками латиноамериканських та азійських країн.

«Враховуючи все що відбувається в світі, а, зокрема, це результати референдуму Brexit та перемога Дональда Трампа, багато хто воліє зачекати на "узбіччі" та поспостерігати, в якому напрямі розвиватимуться події», — зазначає Кербі.

Провідні бізнес-школи вищої ліги дуже прискіпливо підходять до вибору кандидатів. Вони інвестували значні кошти у формування свого іміджу та залучили високопрофесійні кадри, здатні проводити на відповідному рівні дослідження та розробляти цінні начальні матеріалами.

Декан Чиказької Booth Дуглас Скіннер обстоює переваги стаціонарної дворічної моделі навчання, протиставляючи її менш тривалим програмам або онлайн-курсам. Він наголошує, що особисте спілкування — це те, що найбільше цінується слухачами Booth. «Студенти люблять приходити до аудиторії, бо це дає можливість спілкуватись один із одним та повноцінно використовувати ресурси, котрі має заклад; не думаю, що стаціонарний формат навчання відходить у небуття», — каже він.

Зрештою, лише декілька провідних шкіл з рейтингу FT надають онлайн-програми MBA. На думку Скіннера, матеріали онлайн-курсу підходять для викладання стандартизованих елементів MBA-програм, як-от базового курсу з мікроекономіки. Він відкидає ідею навчання у форматі масових онлайн-курсів, бо вважає, що матеріали, які в них використовуються, є звичайним оцифруванням вже виданих підручників. «Загроза, яку створюють нові гравці, хвилює мене, напевно, меншою мірою, ніж інші заклади, — розповідає він. — Бо нашою перевагою є люди, котрі розробляють контент, і до нас йдуть, щоб особисто поспілкуватись із викладачем, який може всебічно розкрити тему безпосередньо в аудиторії».

Однією із найістотніших трансформацій у сфері бізнес-освіти є зміна професійних переваг випускників. Якщо царина управлінського консалтингу і надалі залишається для колишніх слухачів головною «магістраллю», то інвестиційний банкинг, який традиційно був напрямом руху №2, заміщується роботою в технологічних компаніях на кшталт Amazon та Google. А це змушує заклади виходити поза межі звичного змісту MBA-курсу, додаючи до нього такі дисципліни, як програмування.

Хоча дехто дивиться на це доволі скептично. «Пам'ятаю, як 2000-го багато бізнес-шкіл почали впроваджувати курси, присвячені доткомам; наймали викладачів та розробляли кейси, але невдовзі ця тема вичерпала себе, тому потрібно дуже виважено підходити до змін», — каже Дуглас Скіннер.

У той час як деякі американські бізнес-школи ледь-ледь утримують свої позиції, багато аналогічних європейських закладів, котрі пропонують 12-місячні MBA-програми, навпаки, мають справу зі збільшенням кількості претендентів на навчання. Серед них — бізнес-школа Імперського коледжу Лондону. Діана Морган (Diane Morgan), заступник декана з MBA-програм, пояснює це місцем розташування школи та її культурним «ореолом». За її словами, «студентів приваблює перспектива опинитись у центрі фінансів, інновацій, мистецтв та суспільного життя Лондону».

На думку Морган, перевага, яку мають європейські бізнес-школи, зумовлюється меншим ступенем зрілості ринку в порівнянні із американським, а це означає, що люди все ще відкривають для себе можливості, які дає бізнес-освіта. «До нас приходять студенти, які шукали однорічну магістерську програму, а у підсумку вирішили, що їм більше підходить MBA», — зауважує вона.

Отже, хоча ринок MBA-освіти стає дедалі складнішим для багатьох бізнес-шкіл, на ньому ще є достатньо можливостей для закладів, які мають вигідне місце розташування та сильний бренд.

За матеріалами "Leading business schools find it is growing tougher at the top", Financial Times.

Ілюстрація: Depositphotos.com



comments powered by HyperComments
БІЗНЕС-ПОДІЇ ДЛЯ ВАШОГО РОЗВИТКУ:
28-30 березня 2017
Київ, Готель «Мир»
Школа Продавця (Наталія Дегтярьова)
29 березня 2017
Київ, Готель «Мир»
Бюджетування з шаблонами бюджетів і фінансовою моделлю (Ігор Немировський, Інна Старожукова)
1 квітня 2017
Київ, Готель «Мир»
Управлінське спілкування: як стати «фігурою впливу» для своїх підлеглих (Ірина Головньова)

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Важно не то, кто ты есть, а то, кем ты хочешь статьВажно не то, кто ты есть, а то, кем ты хочешь стать
В этом году я… Как изменить привычки, сдержать обещания или сделать то, о чем вы давно мечталиВ этом году я… Как изменить привычки, сдержать обещания или сделать то, о чем вы давно мечтали
Поднимая планку. Как работать эффективнее, мыслить масштабнее и успевать большеПоднимая планку. Как работать эффективнее, мыслить масштабнее и успевать больше
Как убедить, что ты правКак убедить, что ты прав
Тайные мысли успешных женщинТайные мысли успешных женщин


система корекції помилок Увага! На сайті працює система корекції помилок. Побачивши помилку в слові (реченні), виділіть його та натисніть Ctrl+Enter.



bigmir)net TOP 100

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тенденції, Інтерв'ю, Бізнес-освіта, Коментарі, Рецензії, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Семінари, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Ресурси, Статті партнерів
ПРОЕКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2017, Management.com.ua
Портал створено та підтримується STRATEGIC

Підписка на Менеджмент.Дайджест

Отримуйте найновіші матеріали на свій e-mail (1 раз на тиждень)



Дякую, я вже підписана(-ий)