Ефект зворотної дії

Чи траплялося у вас, коли при розмові з людиною ви розуміли, що вас не чують і все мов горохом об стіну? Чи брали якось участь в обговоренні і розуміли, що вам не виграти суперечку? У раціональному світі, коли ми стикаємося з доказами, що кидають виклик переконанням, ми спочатку оцінюємо ці докази, а потім відповідним чином коригуємо свої переконання. Однак насправді це часто не так.

Що таке ефект зворотної дії

Ефект зворотної дії — це когнітивне упередження, яке змушує людей при зіткненні з фактами, що не відповідають їх переконанням, відкидати та ігнорувати ці факти. По суті, ефект демонструє, що пред’явлення співрозмовнику доказів, які спростовують його позицію, часто неефективне і призводить до зворотної реакції, змушуючи людей сильніше доводити свою попередню думку. Виникає це упередження, головним чином, у результаті процесу спору. Що спекотніше він проходить, то більше у людини з’являється аргументів на підтримку своєї точки зору. Іншим фактором виникнення в деяких випадках є принцип обізнаності: що більш відомо визначене поняття, то легше воно запам’ятовується як справжнє.

Приклади ефекту зворотної дії

Ефект зворотної реакції спостерігався в ряді досліджень, де розглядалися різні ситуації:

  • Уподобання при голосуванні. Знайомство людей із негативними сторонами політичного кандидата, якому вони симпатизують, часто призводить до посилення підтримки цього кандидата.
  • Неправильні уявлення про резонансні теми (наприклад, зниження або підвищення податків, дослідження стовбурових клітин). Надання точної інформації з цих питань змушує людину сильніше вірити в свою початкову оману, якщо нові знання суперечать її колишнім переконанням.
  • Вакцинація дітей. Інформування про важливість цієї події батьків, які виступають проти щеплення, привело до дуже цікавих результатів. Підвищилася ймовірність того, що батьки віритимуть у зв’язок між вакцинацією і аутизмом.
  • Щеплення від грипу. Дослідження показало, що спростування міфу про небезпеку вакцини від грипу зменшило у людей бажання вакцинуватися.
MUST READ:  Три стадії невдачі

Як зменшити ефект зворотної дії

Зменшити вплив даного когнітивного упередження можна різними способами. Наприклад, можна використовувати стратегію підвищення обізнаності людини про цей ефект, використовуючи прості способи пояснення і донесення знань. Розмовляючи і намагаючись змінити позицію співрозмовника стосовно чого-небудь, слід пам’ятати, що те, яку інформацію ви викладаєте, так само важливо, як і те, як ви це робите.

Потрібно намагатися не йти на конфронтацію. Якщо ви дійсно хочете донести свою точку зору, не забувайте, що напад на людину за «неправильну» думку, якою б помилковою ця думка не була, навряд чи спрацює, оскільки просто викличе захисну реакцію в її мисленні, і вона відкине нові докази.

Точно так само ви можете використовувати розуміння даного ефекту і для себе. Критична оцінка того, як ви обробляєте нове знання, дозволить більш раціонально мислити і краще приймати рішення. Знаючи про його вплив, постарайтеся змінити спосіб реакції при зіткненні з інформацією, що суперечить вашим переконанням. Не нехтуйте нею. Не намагайтеся відразу пояснити, чому вона неправильна.

MUST READ:  13 простих способів покращити свої навички прийняття рішень

Замість цього погляньте на дану інформацію з боку свіжим поглядом і оцініть існуючі переваги, не проводячи паралелі з наявними знаннями з даної теми. Намагайтеся обробляти інформацію усвідомлено і раціональним чином, а не реагувати на неї інтуїтивно — цим ви дасте їй шанс, якого вона заслуговує.

Ефект зворотної дії не завжди присутній у нашому житті

Ефект зворотної дії відіграє важливу роль у тому, як люди сприймають нові відомості, але це не означає, що він впливає на всіх повсюдно. Дослідження показують, що трапляються випадки, коли він не впливає на процес мислення людини. Його прояви сильно варіюються і залежать від різноманітних факторів. Важко передбачити, коли він точно вплине на вибіркове сприйняття нового, тому доцільно припустити, що ви або ваш співрозмовник відчуваєте його, і діяти відповідним чином.

За матеріалами 4brain

Ілюстрація: ADDitude Magazine