ІНТЕРВ’Ю | Євген Пенцак 31 липня 2020 р.

Євген Пенцак: «Пандемія розчистить дорогу компаніям, які мали більш продумані стратегії»

Джерело: open

Чи дійсно нинішня зміна обставин є унікальною? Які наслідки матиме поточна криза для українського бізнесу? І що найголовніше потрібно вміти управлінцю, щоб упоратися з новими викликами? Про це розповів Євген Пенцак, професор та керівник програми MBAF kmbs.

Євген Пенцак: «Пандемія розчистить дорогу компаніям, які мали більш продумані стратегії»

У чому, на Вашу думку, полягає особливість нинішньої кризи?

Дехто вважає, що це нова Велика депресія, але я не згоден. Від кризи 2008 року її відрізняє біологічний фактор. Але він же, ймовірно, і дозволить її подолати — наприклад, шляхом створення вакцини.

У багатьох країнах епідемія вже йде на спад, і в головах людей криза перетворюється на контрольоване явище. Тому я думаю, що поступово все стане на свої місця. Індекси на фондових ринках вже відіграють свої позиції. Найсильніше постраждали індустріальні, а тим більше нафтовидобувні компанії. Але навіть падіння цін на нафту було лише частково спровоковано пандемією.

Що зміниться у веденні бізнесу найближчим часом?

Зараз більшість компаній хоче пережити пандемію і повернутися у звичний режим роботи. Проте, скоріше за все, дещо все-таки зміниться. Наприклад, багато хто відчув смак віддаленої роботи і збереже її й надалі.

Також останні місяці стимулювали управлінців до аналізу усіх бізнес-процесів, ланцюжків розповсюдження інформації. Виявилося, що деякі процеси можна автоматизувати, а деякі люди — зайві. Скажімо, один власник сказав мені відверто: я побачив, що без 30% працівників ми можемо обійтися. Криза показала, що користі від них не так багато.

Чимало ритейлерів пішли у доставку, хоча й не мали таких планів до кризи. Одній компанії почали телефонувати клієнти й казати: «Ми хочемо доставку з вашої мережі!». Їй довелося реагувати й налагоджувати доставку у невеликих населених пунктах: наймати кур’єрами місцевих жителів на велосипедах, давати оголошення… Зрештою, це стало новим напрямком бізнесу.

Чимало ритейлерів пішли у доставку, хоча й не мали таких планів до кризи

Появу яких бізнесів можна прогнозувати зараз?

Перспективні напрями — це, по-перше, віддалене консультування лікарів. Інвестиційні фонди зараз бачать тут великі можливості.

По-друге, це швидке приготування та доставка їжі, автоматизація цих процесів.

Чи ефективною Ви вважаєте дистанційну роботу?

Несподівано, але вона виявилась дуже ефективною. Але до неї треба готуватися, перепаковуватися. Наприклад, ми в kmbs проводили чимало зустрічей, багато працювали з викладачами, щоб зняти початковий бар’єр для переходу на онлайн-роботу. Якщо підійти до цього системно, потім компанія отримує дуже багато вигоди.

Як змінюватиметься поведінка споживачів надалі?

Думаю, певні звички — на кшталт миття рук, носіння масок та дистанціювання — залишаться надовго, як у Японії. Ймовірно, люди будуть більш обережно контактувати з незнайомими. Цей вірус ще не досліджений досконально, крім того, віруси можуть мутувати, тому звички, які здатні убезпечити нас, приживуються.

Як вам здається, світ після пандемії буде рухатися у бік глобалізації чи ізоляції та захисту національних інтересів?

Скоріше в бік ізоляції, фокусування на внутрішніх ринках.

Які тренди Ви зараз спостерігаєте в Україні та світі?

По-перше, продовжується автоматизація та діджиталізація, незважаючи на те, що це коштує грошей.

По-друге, зараз багато компаній шукають нові шляхи — як утримати цінних людей. І мова йде не про монетарну складову, а про те, як зробити так, щоб працівники відчували себе захищеними, емоційно врівноваженими, розуміли, що компанія про них турбується. Тоді люди є ефективнішими.

Щодо глобальних тенденцій — оскільки ізоляція країн зберігатиметься, а ланцюжки постачання скорочуватимуться, то Україна може стати для Європи замінником Китаю. Тим більше, що напруга між Китаєм і Сполученими Штатами та Китаєм і Європою зростатиме.

Ще одна можливість для України випливає з невтішних прогнозів щодо зростання температури на всій земній кулі. Сильна спека в Європі, низькі врожаї у США, ймовірно, призведуть до зростання попиту на продуктову сировину. І ми матимемо шанс на збільшення валютних надходжень від експорту агропродукції.

Оскільки ізоляція країн зберігатиметься, а ланцюжки постачання скорочуватимуться, то Україна може стати для Європи замінником Китаю

Яким буде найголовніший наслідок пандемії для бізнес-середовища України?

Ця пандемія «розчистить дорогу» тим компаніям, які мали міцніший «жирок» і більш продумані стратегії. Бізнес-середовище трохи почиститься.

Зрештою, відповідальність бізнесу — і в тому, щоб бути готовим до кризи. Звичайно, ніхто не очікував на пандемію, але ж, у будь-якому випадку, компанії потрібно мати певний запас міцності, щоб пережити декілька місяців, а не кричати: «рятуйте!». Якщо цього нема — можливо, ти управляв своїм бізнесом погано?

Євгене, Ви багато працюєте з аналітикою. Чи зміниться її роль у нових умовах?

Її роль точно зросте. Коли маржинальність падає, кожен бізнес шукає відповіді: як мені протриматися? Що я роблю не так? Де я неефективно використовую певний ресурс? Інтуїція може у чомусь допомагати управлінцю, але приймати рішення потрібно тільки за допомогою аналітичних моделей.

Які знання та навички найбільш актуальні для управлінців і компаній у нових умовах?

Зараз є ключовими три речі: вміння генерувати ідеї, критично мислити і бачити цілісну картинку.

А для бізнесу найголовніше — це гнучкість управління. Компанії мають вміти швидко перебудовуватися, не застигати у старому стані, зі старими технологіями, а дивитися, що відбувається у світі, які виникають нові продукти, нові канали продажу, входити в альянси тощо.

Яким медіа Ви довіряєте?

Я найчастіше використовую два джерела: Bloomberg і Yahoo! Finance. Інколи читаю цікаві статті у Harvard Business Review, переглядаю звіти BCG та аналітичних груп, інвестиційних фондів. До решти медіа я налаштований скептично.

Будь-яку інформацію я сприймаю критично, намагаюся побудувати в себе в голові модель і дивлюся — чи складається? Бо інколи навіть відомі професори західних університетів живуть у власному світі. Їхня радикальна думка приваблює медіаекспертів, але чи є вона адекватною — ніхто не знає. Мій досвід каже: до будь-яких джерел потрібно ставитися з обережністю.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Не тупи. Працюй над собою, прокачуй свою крутість і отримай життя, про яке мрієш!Не тупи. Працюй над собою, прокачуй свою крутість і отримай життя, про яке мрієш!
Надприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розумуНадприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розуму
Емоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішностіЕмоції на роботі. Як вони сприяють нашій успішності

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)