ТЕНДЕНЦІЇ | Інтернет-торгівля 20 лютого 2008 р.

ШОП.ua

Автор: Олена Криницька, "Контракти" (№5, лютий 2008)

Цього року кількість покупок в українських онлайн-магазинах подвоїться, а зростання оборотів інтернет-торгівлі триватиме ще кілька років.

Власники українських онлайн-магазинів задоволені минулим роком — темп зростання виручки інтернет-торгівців значно випередив збільшення роздрібного товарообороту. Навіть за найобережнішими оцінками, у 2007-му оборот онлайн-торгівлі підвищився у півтора разу — зростання доходу звичайних магазинів за підсумками року не перевищило 30%. Антон Мартинов, керівник проекту audiobooks.com.ua видавництва «АудіоПланета», говорить про 200% зростання, але застерігає, що це залежить від категорії товарів. За підрахунками маркетолога інтернет-магазину «Мобітрейд» Вадима Дубровіна, у 2007-му ринок онлайн-торгівлі збільшився на 60-80% порівняно з 2006-м, а його обсяг становить від $160 млн до $250 млн. Цього року Дубровін очікує 70-90% зростання.

Міський бізнес

Попри високу динаміку, в структурі роздрібної торгівлі України інтернет-шопінг займає менш ніж 0,4%. Для порівняння: у США на частку онлайн-магазинів припадає понад 2% роздрібного продажу.

Віртуальні покупці

Віртуальні покупці

Мешканці мережі

Мешканці мережі

Беззаперечним лідером мережевої торгівлі залишається Київ. Ірина Кодій, в. о. керівника служби інтернет-продажу компанії «Фокстрот. Техніка для дому», стверджує, що в столиці зосереджено 80% цього ринку і лише 20% — у регіонах.

Онлайн-торгівля — бізнес міський. За даними маркетинг-директора ТОВ «Супермедіа-Україна» Оксани Журавель, більшість покупок через інтернет здійснюються у Києві — близько 60%. Активно розвивається інтернет-торгівля у східному та південному регіонах України: на Донецьк, Дніпропетровськ, Харків, Одесу і Сімферополь припадає близько чверті всього продажу. Західні, північні та центральні області забезпечують онлайн-магазинам щонайбільше 15% виручки.

Великі й маленькі

Відповідно до рейтингу Bigmir у січні 2008-го в Україні налічувалося 3168 онлайн-магазинів.

«Лише два-три роки тому торговельних майданчиків у мережі було втричі-вчетверо менше, ніж сьогодні», — зазначає Вадим Дубровін. «У 2005-му в рейтингу Bigmir налічувалася лише одна тисяча магазинів, — підтверджує Ірина Кодій. — Тільки за останній рік їхня кількість зросла на 50%». Утім, на її думку, торговельних майданчиків, які ефективно працюють і становлять конкуренцію Фокстроту, в мережі не більш ніж 200. І лише приблизно в сотні магазинів річний оборот перевищує $1 млн.

Цікавий факт: у всьому світі великою популярністю користуються інтернет-магазини, що є філіями реально існуючих. Наприклад, у першій десятці електронних магазинів США вісім належать великим роздрібним мережам або виробникам. У рейтингу найбільших російських онлайн-магазинів уже в 2006-му тринадцять із перших двадцяти були інтернет-версіями реальних торговельних компаній.

Дешево і ризиковано

Думка користувачів про онлайн-покупки

Що змусить онлайн-покупців покупати частіше

В Україні все інакше: успішнішими є повністю онлайнові шопи. У двадцятці найпопулярніших віртуальних торговельних ресурсів лише одну позицію (17-те місце) посідає інтернет-магазин великої роздрібної мережі «Фокстрот». Згідно з дослідженнями компанії Gemius Ukraine, проведеними 2007 року, в рейтингу спонтанного знання інтернет-магазинів покупці відзначили трьох головних гравців: fotos.com.ua, matrix.com.ua і ozon.ru — усі вони є виключно онлайновими.

На думку експертів, українські роздрібні мережі вибирають неправильну стратегію просування для своїх електронних магазинів. За словами Вадима Дубровіна, власники мереж, виходячи на інтернет-ринок, не знижують ціни на товари, як і раніше, орієнтуючись на звичайні магазини, і програють онлайновим. Оксана Журавель також вважає, що торговельні компанії помилково сприймають онлайн-майданчики як звичайні торговельні точки. Втім, більшість роздрібних мереж створюють сайти швидше з міркувань престижу («усі так роблять»), ніж з метою заробітку. Їм цілком достатньо обсягів продажу реальних торговельних точок, і електронний напрям не є пріоритетним.

Що продають

За словами Оксани Журавель, у мережі здебільшого представлені товари вторинного попиту: комп’ютерна і побутова техніка, засоби зв’язку, косметика, книжки, диски, товари для дітей і дому. Продукти харчування і дорогі предмети (машини, коштовності тощо) навряд чи хтось купуватиме через інтернет, запевняє маркетолог Супермедіа-Україна. Погоджується з нею й Антон Мартинов: «За моїми спостереженнями, люди неохоче купують в онлайн-магазинах, приміром, продукти харчування, оскільки неможливо перевірити термін придатності та якість. Не користується попитом й одяг — його в більшості випадків потрібно міряти».

Вартість покупки через інтернет коливається від кількох десятків до кількох сотень доларів. Наприклад, середній чек торговельних точок проекту audiobooks.com.ua — 75 грн. «Якщо говорити про SuperPhoto і SuperBook, — зазначає Журавель, — середня сума замовлення з фототематики становить 50-60 грн, книжок — 80-100 грн». Середній чек в онлайновому Фокстроті — $180, а середня груднева покупка в Мобітрейді — $450.

І хоча всі експерти запевняють, що довіра українців до онлайн-магазинів помітно зросла, оплачувати покупки вони все одно воліють по факту: готівкою кур’єрові після того, як переконаються в якості замовленого товару. За статистикою audiobooks.com.ua, людей, які оплачують покупку тільки після доставки, майже 55%.

Ігри підсвідомості

На думку експертів, український ринок інтернет-торгівлі розвивається шаленими темпами і за динамікою розвитку приблизно вдвічі випереджає російський, де щорічне зростання онлайн-шопінгу становить менш ніж 40%. За очікуваннями Єврокомісії, продаж через інтернет у Євросоюзі має подвоїтися через п’ять років — в Україні обсяг онлайн-торгівлі може збільшитися вдвічі вже цього року. «Зростання пов’язане з підвищенням доступності інтернету в Україні, — вважає Дубровін. — Збільшилася кількість комп’ютеризованих робочих місць, усіляких інтернет-кафе, у багатьох є доступ до мережі вдома».

Утім, справа не лише у зростанні кількості підключень — помітно підвищилася довіра покупців до інтернет-магазинів. Експерти пояснюють цей факт виходом на простори уанету відомих великих роздрібних мереж, таких як Ельдорадо, Алло, «Евросеть», що підсвідомо збільшило довіру до дистанційної торгівлі. До речі, на думку деяких фахівців, навіть прогнозоване на цей рік 70-90% зростання інтернет-продажу — тільки «розігрів», справжній бум на ринку онлайн-торгівлі України розпочнеться через рік-півтора.


Цифра ринку

За підсумками III кварталу 2007-го інтернетом користувалися 6,5 млн працездатних українців (21%), що на 3% більше, ніж роком раніше, дані дослідження GfК Ukraine. Потенційним клієнтом онлайнового магазину є лише кожен п’ятий українець. За результатами досліджень компанії Gemius Ukraine, тільки кожен третій користувач мережі здійснює покупки через інтернет. З огляду на це українська аудиторія онлайнових магазинів оцінюється у 2,2 млн осіб — це приблизно кожен 15-й представник дорослого населення.


ЕКСПЕРТиза

Ірина КОДІЙ, в. о. керівника служби інтернет-продажу компанії «Фокстрот. Техніка для дому»

Що являє собою аудиторія інтернет-магазинів?

— Я виокремлюю дві категорії. Перша — покупці, у яких віртуальна торгівля викликає певні побоювання. Для них важливі «ім’я», репутація магазину, сертифікований товар, сервіс. Вони довіряють великим стабільним компаніям, які мають велику роздрібну мережу офлайнових магазинів.

Друга категорія — люди, що перебувають у пошуку. Вони вже зрозуміли, що ціни інтернет-магазинів відрізняються від звичайних роздрібних (часом на відчутний відсоток) і немає сенсу платити дорожче. До того ж «промоніторити» ціни, характеристики товару, сервіс і вибрати потрібний варіант можна не відриваючись від стільця.

Вибір магазину залежить тільки від ціни?

— Інтернет-магазини розширяють свою сервісну базу, відповідно низька ціна вже не є визначальним чинником під час вибору. Тепер покупці висувають вимоги до якості консультації (сайт, телефон, зворотний зв’язок), оперативності доставки, гарантій. Інтернет-магазини отримали постійних покупців, відсоток довіри значно зріс.

З якою націнкою працює онлайн-торгівля?

— Загальний рівень націнки визначити складно. Є магазини, створені ініціативною групою студентів, їм достатньо заробітку в 1-3%. Є вузькоспеціалізовані торговельні майданчики — вони можуть приваблювати покупця консультаціями, працюючи з цінами, вищими за ринкові. Але здебільшого рівень цін в онлайн-магазинах нижчий, ніж, приміром, у роздрібних супермаркетах, на 10-30%.

Оксана ЖУРАВЕЛЬ, маркетинг-директор ТОВ «Супермедіа-Україна»

Чи змінилося ставлення споживачів до інтернет-магазинів за останні два роки?

— Так, споживачі почали з більшою довірою ставитися до купівлі товарів через інтернет, але це коштувало великих зусиль. Коли ми запустили наші проекти, то зіткнулися з тим, що користувачі мережі інтернет недовірливо ставилися до онлайн-магазинів. Тому ми сформували три принципи-обіцянки: доставка, своєчасність і задоволення покупкою. Якщо не виконуємо хоча б одну з обіцянок, клієнт отримує замовлення безплатно. Зараз видно, що це допомагає людям зважитися на онлайн-покупку.

Які електронні магазини успішніші: ті, що існують лише в мережі, чи ті, які є філіями реально існуючих?

— Продаж товарів через інтернет — це не просто електронна торговельна точка, як її сприймають більшість роздрібних мереж. Інтернет-торгівля вимагає знань у таких галузях, як онлайн-маркетинг, споживчий підхід та інформаційні технології.

З якою націнкою працюють інтернет-магазини?

— Здебільшого з такою самою валовою маржею, як і роздрібні, — чиста націнка у більшості випадків така сама. У нас немає витрат на оренду дорогого приміщення для магазину, але нам необхідно інвестувати в розвинену і надійну логістику.


споживЕКСПЕРТиза

Наталя ЛЮБИМОВА, юрист

— Усі працівники в нашому офісі роблять покупки через інтернет. Це зручно (не потрібно витрачати час на біганину по звичайних магазинах) і вигідно (часом різниця в ціні товару порівняно зі звичайним магазином сягає 50-60%). Крім того, на сайтах магазинів можна прочитати докладний опис товару.

Я використовую інтернет для покупок трохи більш ніж рік. За цей час жодного неприємного інциденту зі мною не трапилося. Навпаки, кілька разів була приємно здивована сумлінністю та оперативністю. Наприклад, у грудні я зробила замовлення — для мене було дуже важливо отримати його до кінця дня. Того дня йшов сильний снігопад, транспорт був практично паралізований, всі зустрічі було скасовано. На мій подив, у призначений час в офісі з’явився кур’єр з моїм замовленням.

Щоправда, я не стала б купувати через інтернет продукти (хоча деякі мої знайомі роблять це) і одяг. Якось вирішила замовити через один із сайтів нижню білизну. Вибрала моделі, які сподобалися, зателефонувала, щоб замовити їх. Потрібного товару не виявилося. Мені запропонували приїхати до магазину і подивитися моделі, які ще не встигли розмістити на сайті. Того самого дня трапилася можливість поїхати туди. Тільки опинившись у магазині й примірявши кілька моделей, зрозуміла, що вибрана спочатку в мережі білизна мені абсолютно не підійшла б.

Останнім часом у мене склалося враження, що інтернет-магазини відчули зростання популярності й починають диктувати свої умови покупцям. Наприклад, нещодавно купували подарунок для працівника і натрапили на магазин, в якому попереджають, що в разі відмови від товару все одно треба буде оплатити доставку й до того ж заплатити штраф.

Олександр ГРИЩЕНКО, програміст

— До покупок через мережу інтернет ставлюся з недовірою. Безперечно, це зручний спосіб придбання товарів, але, на жаль, він дає багато можливостей для шахрайства.

Якось в одному з електронних повідомлень знайшов інформацію про інтернет-магазин, що займається продажем мобільних пристроїв (телефони, КПК, ноутбуки) за дуже низькими цінами (нібито проводилася якась акція). Його сайт був зроблений професійно, і я вирішив зв’язатися з його адміністрацією для уточнення умов покупки. Мене відразу насторожило те, що продаж здійснювався тільки за передоплатою через електронні платіжні системи і на сайті не було жодної контактної інформації, крім адреси електронної пошти та мобільного телефону. Я засумнівався й вирішив не ризикувати. Пізніше на одному з форумів з’ясувалося, що це був сайт шахраїв — через місяць він просто зник.

Скрипти (шаблони сайтів) для організації власного інтернет-магазину можна придбати в тому самому інтернеті, питання тільки в ціні.

Крім того, я належу до тієї категорії допитливих споживачів, які спочатку шукають інформацію про товар, а потім приходять у магазин, щоб його «помацати». Тому волію здійснювати покупки в реальних магазинах.


Факти

Український ринок онлайн-торгівлі

0,4% українського товарообороту припадає на онлайн-торгівлю

Понад $300 млн. витратять у 2008-му українці в інтернет-магазинах

На 70-90% може зрости інтернет-продаж в Україні за 2008 рік

2,2 млн. працездатних українців здійснюють покупки через інтернет

Як купують

Що шукають

Як платять

Скільки це коштує

Від $100 до $1 тис. оцінюють фахівці початкові витрати на відкриття інтернет-магазину (хостинг, реєстрація, витрати на розробку сайта тощо). Залежно від чисельності працівників, площі орендованого приміщення, кількості телефонних ліній тощо подальші витрати можуть становити від $1 тис. для дрібного магазинчика до $100 тис. для інтернет-супермаркету.

Український покупець

Більш ніж половина клієнтів українських онлайн-магазинів здійснили першу покупку в 2007-му році. Торішнє підвищення популярності купівель у мережі — наслідок споживчого буму (зростання товарообороту у великих містах — 34-40%) і збільшення кількості користувачів інтернету (+100%).

Як давно почали здійснювати покупки через Інтернет

Різдвяний рекорд

$26,29 млрд витратили на покупки в мережі американці з 1 листопада по 21 грудня 2007 року, дані дослідної компанії comScore. Різдвяний онлайн-продаж 2007-го на 19% перевищив торішній американський рекорд.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Включайся! Жінки, робота й воля вести за собоюВключайся! Жінки, робота й воля вести за собою
Ніколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомствНіколи не їжте наодинці та інші секрети успіху завдяки широкому колу знайомств
Міф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогуМіф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогу

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)