Досвід — впливовий учитель

Міф досвіду. Чому ми засвоюємо хибні уроки і як це виправити?Досвід — складне поняття. Цей простий термін позначає явище, яке має кілька аспектів і властивостей.

Досвід — це процес. Це щохвилинна взаємодія з певним середовищем. Ми спостерігаємо за подіями та беремо в них участь або одночасно робимо і те й інше. Ми отримуємо враження від рок-концерту або гірськолижної прогулянки. Якщо ми керуємо бізнесом, то, проєктуючи магазини, створюючи вебсайти чи розробляючи мобільні телефони, ми переймаємося тим, як оптимізувати клієнтський досвід і досвід користувача.

Досвід — це також результат. Він накопичується із часом на основі наших численних взаємодій у минулому. Ми набуваємо досвіду за допомогою практики й багаторазового виконання завдання. Високо цінуючи його уроки, ми турбуємося про те, щоб наймати для певної роботи людей з належним досвідом.

А ще досвід особистий. Ми щось пробуємо і, покладаючись на свій досвід, розуміємо, подобається нам це чи ні. Потім ми відповідно до цього плануємо майбутні рішення і поведінку. Також досвід відіграє ключову роль у формуванні наших смаків. Багато американців любить бейсбол, тоді як багато британців віддає перевагу крикету — але більшість турків чи іспанців не надто цікавляться ні тим, ні іншим. Зазвичай ми навчаємося любити ігри, типи книжок і особливі страви, з якими ми росли.

Нарешті, досвід — це головне джерело знання, на яке ми постійно покладаємося в житті. Коли нам доводиться приймати рішення, ми раді, що в нас є деякий досвід і навіть потребуємо його, щоб зрозуміти ситуацію і діяти відповідно до наших уподобань і цілей.

На щастя, навчання на основі досвіду має багато переваг.

Воно машинальне. Ми рідко замислюємося про те, як дістаємо урок з досвіду. Це просто відбувається. Багато представників тваринного світу за допомогою досвіду природно дізнаються про різні умови, закономірності, ризики й винагороди в навколишньому середовищі.

Воно швидке. Досвід одразу посилює нашу інтуїцію, внутрішнє чуття, неусвідомлене сприйняття різноманітних ситуацій, з якими нам доводиться стикатися щодня. Нам може бути достатньо навіть однієї зустрічі з кимсь або чимсь, щоб скласти думку, і це в багатьох випадках допомагає нам більш-менш ефективно справлятися з життєвими обставинами.

Воно заохочує. Досвід дає нам інформацію про реальність, у якій ми живемо, і допомагає нам розвинути в собі довіру, потрібну для взаємодії з нею. Ми вважаємо, що, набуваючи більшого досвіду, ми станемо більш компетентними.

Воно стійке. Багато навичок, які ми опановуємо на практиці, зрештою стають нашою другою натурою. Вони залишаються з нами надовго, і їх стає легше пригадати. їхня стійкість дає нам час і енергію, щоб опанувати інші навички.

MUST READ:  Повсюдне навчання як нова реальність інтелектуального процесу

Уміння їздити на велосипеді — найкращий приклад навички, яку всі опановують за допомогою досвіду. Якщо ви це вмієте, то навчилися цього на практиці — цього не можна навчитися читаючи книжки або дивлячись відео. На це не потрібно витрачати сотні годин, і що більше ви їздите, то впевненіше почуваєтеся. Їдучи на велосипеді, вам не потрібно думати про те, що ви робите. І це буде непросто пояснити тому, хто ніколи на ньому не їздив. Потрібно самому це спробувати, щоб зрозуміти. Навіть якщо ви якийсь час не їздите, навичка досить швидко відновлюється, коли ви до цього повертаєтеся. Те саме можна сказати про багато інших моторних навичок, таких як керування автомобілем, друкування, катання на лижах і проведення хірургічних операцій.

У результаті завдяки великому досвіду можна досягти високої кваліфікації. Цілеспрямована практика з достовірним зворотним зв’язком допомагає людям максимально вдосконалити навички в багатьох складних завданнях.

Візьмімо гру в теніс. У тенісі всі гравці на корті можуть одразу побачити наслідки кожного руху й кидка. Тисячі взаємодій під час кожного тренування і матч між суперниками надають надійну й корисну з практичного погляду інформацію про можливі результати від застосування різних стратегій практично для будь-якої ситуації. Також за всім може збоку спостерігати тренер, ще більше збагачуючи досвід гравця. Крім того, нещодавно виробники спортивного інвентарю почали створювати «розумні» ракетки. Мікрочипи та сенсори дозволяють отримати найдокладніші дані про удари по м’ячу, які можна проаналізувати, щоб удосконалити навчання і підвищити результативність.

Зважаючи на їхні умови для навчання, не дивно, що складається враження, наче тенісисти, які грають на Вімблдоні, мають надлюдські здібності. Досвід, на який можна покластися, допомагає їм максимально розвинути їхній талант.

Досвід дуже допомагає опановувати не тільки фізичні навички, але й поняття. Якщо неодноразово зазнавати впливу ідей, це може значно зменшити потребу в розумових зусиллях. Досвід — це набагато більше, ніж нудний список того, що з нами відбувається чи вже сталося. Це заплутаний вузол спогадів, інтерпретацій та асоціацій, який допомагає нам без значних зусиль пам’ятати й поєднувати між собою широке коло різноманітних понять.

Психологи Джон Дьюї, Курт Левін, Жан Піаже, а пізніше Девід Колб і Рональд Фрай уявляли навчання на основі досвіду як цикл. Спершу ми щось переживаємо, потім обдумуємо, здобуваємо теоретичні уроки й нарешті застосовуємо ці уроки, щоб сформувати новий досвід, чим знову запускаємо цикл навчання.

MUST READ:  МВА потрібні тим, кому вони... не потрібні

Цей цикл — головне джерело нашого розуміння причин і наслідків. Ми приймаємо певні рішення і спостерігаємо, як це роблять інші. Потім ми простежуємо зв’язки й результати. Надалі ми використовуємо ці знання, щоб переглянути свої рішення і збільшити шанси досягти бажаних результатів.

Наприклад, на тенісному корті різні стратегії можуть викликати різні відповіді від суперників і приводити до різних результатів, що дозволяє гравцям поступово оптимізувати план гри. Так само пам’ять про минулі взаємини — у сім’ї та з друзями, на роботі, в місцевій громаді — може формувати поведінку людини в подальших взаєминах.

Досвід в одній сфері також може повідомляти нам про пов’язані з ним процеси й проблеми в інших сферах. Він помножує кількість типів точок, які ми можемо поєднати, і підвищує можливості передачі знання від однієї галузі до іншої.

Гра в теніс дає нам уявлення про природу напруженої праці, суперництва, терпіння, поразки, довіри й таланту, що може виявитися цінним і за межами корту. Вдалий проєкт в одній галузі може забезпечити підприємця інструментами, потрібними для успіху майбутнього проєкту в іншій галузі.

Врешті-решт, ми можемо вчитися на досвіді інших. Хоч ці уроки часто й не такі яскраві, як ті, що ми засвоюємо з власного досвіду, вони можуть служити нам орієнтиром, коли ми набуваємо знань і вмінь. І наставники можуть допомогти новачкам заощадити величезну кількість часу й зусиль, поділившись із ними уроками, здобутими з досвіду.

Спостерігаючи за грою суперників з іншими, тенісист може отримати цінні підказки про те, як з ними змагатися. Тренери можуть підказувати гравцям стратегії, що підходитимуть і сприятимуть саме їм. Аналогічно поради бувалого бізнес-консультанта можуть допомогти людям, що приймають рішення, краще спланувати бажаний шлях.

З усіх цих причин досвід може бути чудовим учителем, коли ми формуємо інтуїтивні уявлення і приймаємо рішення в усіх аспектах життя. Він може допомогти нам адаптуватися до нового оточення, покращити результативність і вижити в складних ситуаціях.

Утім, усі ці переваги досвіду зрештою приховують його темний бік. Досвід може обманювати, хоч ми цього й не усвідомлюємо.

/ Емре Соєр, Робін Гоґарт “Міф досвіду. Чому ми засвоюємо хибні уроки і як це виправити?”

Ілюстрація: lamanchelibre.fr