10 методів ефективного брейнштормінгу

Правильно проведений брейнштормінг приносить не тільки нові ідеї, а й наповнює членів команди енергією і радістю. Але існує безліч факторів, котрі можуть стати причиною, з якої цей вид спілкування перетвориться на марнування часу:

  • Незбалансована розмова. У спілкуванні домінують екстравертні особистості і люди, які вміють швидко мислити. Для інших членів команди часу не залишається.
  • Якірний ефект. Учасники беруть перші ідеї, що виникли в процесі обговорення, і нові ідеї вже не сприймаються.
  • Незручне мовчання. Учасники не підготовлені і просто мовчать.

Впровадження десяти нескладних методів групового брейнштормінгу допоможе уникнути багатьох проблем і створить умови для появи нових ідей (причому більшість цих методів може бути адаптована і до віддалених обговорень).

1. Брейн-лист

Це невербальний метод брейнштормінгу, при якому кожен учасник на аркуші паперу описує три ідеї, які стосуються обговорюваної теми. На цей процес виділяється 4-6 хвилин. Потім кожен учасник обговорення передає свої записи людині, що сидить праворуч (або ліворуч, як вам більше подобається), яка, в свою чергу, розвиває ці ідеї, додає акценти або творчі стратегії. Після цього передає сусідові справа. Так відбувається, поки записи не пройдуть весь круг. Потім учасники обговорюють ідеї і вирішують, які з них найкраще реалізувати.

Цей метод може виключити дві найбільші проблеми брейнштормінгів — незбалансовану розмову і якірний ефект — забезпечуючи кожному можливість зробити свій внесок і усунути упередженість до першої вдалої ідеї.

2. Швидкі ідеї

Кожен учасник швидко записує стільки ідей, скільки зможе за певний проміжок часу, який встановлюється заздалегідь і контролюється. Потім ідеї обговорюються, критикуються і конкретизуються.

3. Фігура брейнштормінгу

При реалізації цього методу учасники вибирають фігуру, якої немає в кімнаті (керівник, вигаданий персонаж або публічна людина), і обговорюють, як ця людина могла б підійти до вирішення проблеми, або які ідеї у неї б виникли. Наприклад, ви можете запитати: як Опра Вінфрі підійде до вирішення цієї проблеми? Це може здатися безглуздим, але якщо поставити себе на місце іншої людини, то можна побачити зовсім інші підходи до вирішення. Крім того, цей метод допомагає почути ідеї тих людей, які соромляться висловлюватися від свого імені.

MUST READ:  Інгвар Кампрад: «Заповіді меблевому дилерові»

4. Цим пояснюється факт зображення

Цей метод на основі візуалізації, рекомендований авторкою і психологинею Жаклін Суссман (Jacqueline Sussman), використовує яскраві образи, що зберігаються в наших головах. Почніть із визначення намірів: нехай учасники закриють очі і чітко визначать наміри щодо того, що вони будуть створювати (наприклад, інноваційний смартфон). Кожна людина в групі передбачає, що вона придумає новий дизайн телефону, що відрізнятиметься від попередніх.

Після того, як ці наміри будуть встановлені, всі знову закриють очі і витягнуть перше ейдетичне зображення: поточний дизайн телефону компанії. Як тільки кожен у групі запам’ятає цей образ, можна почати працювати над його дизайном. Попросіть учасників зобразити поточний дизайн у своєму улюбленому кольорі або в індивідуальному ідеальному розмірі. Попросіть їх додати функції, які вони хотіли б включити в поточний дизайн. Можливо вони додадуть кращу камеру або екран більшого розміру. Після того, як всі зобразили свій ідеальний дизайн телефону, модератор просить одного з учасників розповісти, як саме виглядає його версія. Озвучена ідея записується, учасники закривають очі й уявляють її, а потім накладають на неї свої ідеї. В кінці обговорення можна отримати сотні нових конкретних ідей — від кольору і розміру до функцій.

Цей метод працює краще за все, коли мета полягає не в тому, щоб заново винайти колесо, а в тому, щоб поліпшити його. Хоча група не повинна концентруватися на витратах, їх ідеї повинні залишатися в рамках розумного.

5. Брейн-мережа

Для цього методу можна використовувати онлайн-чати в режимі реального часу або Google Docs, де члени команди можуть записувати свої ідеї в міру їх появи. Потім найкращі ідеї відбираються і виносяться на наради для розгляду та прийняття рішення про реалізацію.

6. Круговий брейнштормінг

При цьому методі кожен учасник вносить одну ідею. Перше правило — перш ніж ідеї почнуть обговорюватися, потрібно пройти коло всіх учасників, які озвучують свою ідею. Друге правило — ніхто не може сказати: «Мою ідею вже озвучили». Якщо людина не може нічого придумати відразу, до неї можна повернутися пізніше, коли всі висловляться.

MUST READ:  Аутсорсінг на всі випадки життя

7. Метод «Драбина»

Цей метод досить непростий, але ефективний. На початку брейнштормінгу модератор озвучує тему обговорення, а потім всі залишають кімнату, крім двох чоловік. Протягом декількох хвилин ці двоє проводять брейнштормінг, потім до них приєднується третя людина, котра повернулася в кімнату. Вона теж ділиться своїми ідеями, потім ці троє обговорюють всі ідеї, які виникли. Так поступово в кімнату повертаються всі учасники (по одному). Цей метод не підходить для великих команд.

8. Мапа думок

Іноді перша ідея, яка була озвучена, не є найкращою, але вона породжує три кращі ідеї. Група починає обговорення з однієї ідеї, а потім малює лінії, що з’єднують під-ідеї з першою. Картографування розуму — це візуальний підхід до мозкових штурмів, який може допомогти тим, хто мислить візуально.

9. Зоряний вибух

Цей метод підходить тоді, коли ідея вже вибрана і потрібно обговорити подробиці її втілення. Під час брейнштормінгу використовується великий аркуш паперу, в центрі якого вписується ідея або завдання, а навколо неї розміщуються зірочки з шістьма пунктами: хто, що, коли, де, чому і як. Наприклад, на кого орієнтований цей продукт? Коли настане найкращий час для його запуску? Яка наша мотивація для створення цього продукту?

Оскільки «зоряний вибух» фокусується на питаннях, а не на відповідях, він спонукає групу вивчати ідеї з усіх боків. Подання ідеї таким способом звільняє людину, яка породила ідею, від необхідності захищати її або придумувати, як її реалізувати самостійно. Замість цього команда працює над рішеннями разом.

10. Зміна декорацій

Проведення брейнштормінгу в незвичній обстановці (навіть на іншому поверсі будівлі) може допомогти появі нових ідей. Фізичний простір грає велику роль у тому, як співробітники працюють, думають і відчувають. Коли команда постійно проводить брейнштормінг в одній кімнаті з однією і тією ж групою людей, може здатися, що обговорення стає повторюваним і нудним. Зміна обстановки, що забезпечується новим простором навіть протягом короткого періоду часу, може допомогти людям мислити інакше і придумати нові ідеї.

За матеріалами zza.delo.ua