Ефект ілюзії правди

Ефект ілюзії правди (інші назви: ефект ілюзорної правди, ефект достовірності, ефект правдивості, ефект повторення) — один із механізмів, що лежать в основі критичного (а скоріше навіть некритичного) мислення. Цим терміном позначається схильність людини більше довіряти тій інформації, яку вона коли-небудь вже чула. І що більше разів чула — то більш правдивою здається інформація. Ефект ілюзії правди широко застосовується в рекламі, виборчих кампаніях і, звичайно ж, у пропаганді.

Ефект вперше отримав назву та означення за результатами дослідження 1977-го року в США, учасникам якого озвучували багато різних фактів, які виглядали цілком імовірними.

Наприклад:

  • “Перша військова авіабаза була створена в Нью-Мехіко”;
  • “Велика міграція китайських залізничних робітників почалася в 1880-ті роки”;
  • “Баскетбол став олімпійським видом спорту в 1925-му”.

Учасники експерименту повинні були оцінити те, наскільки правдивими їм здаються ці факти. Раз на 2-3 тижні учасники викликалися знову і їм зачитували різні твердження, серед яких були і ті, які їм озвучувалися раніше.

MUST READ:  Несподівані факти зі світу бізнесу, про які ви, можливо, не знали

Виявилося, що оцінка правдивості нових тверджень залишалася приблизно на тому ж рівні, що і на першій сесії. А оцінка правдивості тих тверджень, які люди вже чули на минулих сесіях, підвищувалася. Учасники частіше за все не пам’ятали, що ці факти вже озвучувалися раніше на цьому ж експерименті, але точно знали, що вже десь їх чули. Як наслідок, їм здавалося, що ця інформація є більш достовірною.

Цей феномен проявляється почасти й тому, що знайомство породжує симпатію. Інформація, яка весь час на слуху, стає знайомою. Все, що добре засвоєно, автоматично вважається правильним — так влаштований наш мозок. Обробка вже відомих понять вимагає менше зусиль: оскільки це зручно, ми мимоволі в це віримо. Так спрацьовує принцип когнітивної швидкості.

Ефект ілюзії правди лежить в основі ефективності нав’язливої реклами. Якщо, наприклад, ви опиняєтеся в магазині і бачите 2 марки прального порошку — відому, якою не користувалися, і невідому, — то ви, швидше за все, віддасте перевагу тій, про яку вже чули (не дивлячись на те, що ефективність обох марок вам не відома).

MUST READ:  Три рівні мислення

Ілюстрація: Depositphotos.com