Інженерія бізнес-рішень зменшить ймовірність криз у майбутньому

Інженерія бізнес-рішень зменшить ймовірність криз у майбутньомуСутність фінансово-економічної кризи, яка крокує світом, у тому, що десь у бізнесі, у фінансових схемах і технологіях сидять неправильні речі. Аналітики говорять, що в фінансовій системі критично велика доля неправильних кредитів, неправильні схеми фінансування.

Примітивно я уявляю собі це так. З’являється, наприклад, нова революційна ідея побудови крила літака. Літаки – це найпопулярніший вид транспорту, крило – один із головних елементів. Після гучних публікацій і вдалої розкрутки ідеї швидко знаходиться інвестор і за рахунок ще більш масованого промо, лобіювання – ось вам новий індустріальний стандарт. Але вийшла помилка, крило при всіх перевагах має один суттєвий недолік – велику вібрацію, і від вібрації на літаках по всьому світі починають відмовляти інші функціональні вузли. Росте аварійність всієї авіації, інвестори панікують, всю галузь трясе. І хоча деякі інженери вказують на нове крило як можливу причину підвищення аварійності – міняти цей вузел виглядає як запізно – під констуктив крила вже підігнаний дизайн фюзеляжу, отже міняти довелося б цілу індустрію. Літаки буде трясти до тих пір, поки: а) не будуть придумані засоби компенсації вібрації; б) не буде прийняте рішення перегляду уього стандарту; в) не настане криза галузі…

<%image(Buratino.jpg|500|350|Папа Карло)%>
MUST READ:  Три техніки аналізу проблем

Уявіть лише, що таких помилок впроваджено сотні і тисячі в кожній галузі. Раніше, в до-постіндустріальному світі, за умов відносно повільного еволюційного галузевого розвитку, економіка за певний час сама б все виправила шляхом природнього відбору. Але в наш час deadlines, коротких циклів, ризикового фінансування проста логіка життя не спрацьовує. Помилки накопичуються з великою частотою. Помилкові, природно-несумісні об’єкти сидіять в машинних програмах, в схемах кредитування, в деталях автомобілів… У мене, наприклад, є стійке враження, що сучасна телевізійна реклама в Північній Америці перейшла межу здорового глузду і загралася з різними ефектами пост-сприйняття. При цьому привабливіть власне «шопінгу» вже фактично на нулі. Уявіть собі, що це дійсно так, який ефект така помилка телевізійних рекламістів може мати на всю світову економіку, якщо одного дня глядачі просто стомляться від цієї помилки і не придуть на різдвяні розпродажі?

З літаками і автомобілями, насправді, все більш-менш спокійно, адже існує система інжереної стандартизації, дотримується незалежність між різними функціональними рівнями в електроніці (OSI, ITIL), наприклад і, тому, помилку можна досить просто локалізувати і виправити. Але ніякої інженерної стандартизації не існує в фінансовій системі, в рекламі, в маркетингу… Помилкові і нежиттєспроможні рішення сидять роками, накопичуючи розчарування споживачів і інвесторів. Чим більше частота зміни технологій, тим проопорційно більша можливість системної помилки. Які висновки зроблять фінансисти з цієї кризи, що ми спостерігаємо сьогодні? Чи не переймуться вони нарешті стандартизацією і інженерією фінансування? Адже якщо ні, якщо експерименти з кредитуванням, фінансуванням, маркетингом будуть продовжуватися, то наступної кризи не доведеться чекати сімдесят років.