Неформальне навчання – це серйозно

Неформальне навчання - це серйозноЯк ми вивчаємо рідну мову в дитинстві? Як ми насправді вдосконалюємо рівень професійних знань і навичок? Спостерігаючи за людьми, які роблять це добре і спілкуючись із ними. Більшість найважливіших і дійсно потрібних знань та вмінь ми засвоюємо неформально, без жодних курсів, сертифікатів і оцінок, але постійно і “в процесі”.

Це найприродніший спосіб навчання, який максимально відповідає нашим особистим і професійним потребам. Він не потребує проведення часу в аудиторії, виконання завдань заради “галочки” чи заліку. Він взагалі не потребує програми у звичному сенсі, бо жодна програма не передбачить, що саме мені буде потрібно вивчити вже навіть через кілька місяців, щоб залишатись експертом у своїй галузі.

Але мені треба буде обов’язково вивчити щось принципово нове, і зробити це якомога швидше. Якщо я перебуваю на “гребені хвилі” у тому, що роблю, то дуже імовірно, що за дійсно новим знанням я не буду звертатися до книжок, бо про найновіше там ще не встигли написати. Я буду вчитися за гілками дискусій на форумах, читати окремі пости на професіних блогах, переглядати тематичне відео на таких сервісах як YouTube чи Google Video, спілкуватися з експертами через Twitter та соціальні мережі, будуючи таким чином експертну систему, що містить саме ті знання, які мені потрібні.

Навчання, яке відбувається саме таким чином, постійно і невідривно від процесу професійної діяльності, отримало назву неформального (informal learning). Головним ідеологом методики неформального навчання є Джей Кросс (Jay Cross), котрий вже багато років популяризує цю ідею у корпоративному світі. Схоже, лише зараз, під впливом спаду в економіці та завдяки широкому розповсюдженню соціальних мереж, вікі та експертних порталів, неформальне навчання стає надзвичайно поширеним.

І тут відбувається цікавий поворот – концепцію неформального навчання все більше компаній приймають “формально”, офіційно, про що свідчить інформація, оприлюднена нещодавно консалтинговою фірмою Bersin & Associates. При цьому ніби закріплюється факт того, що сучасний розклад роботи працівника передбачає виділення певної частини робочого часу на навчання і засвоєння нової інформації. Компанія, зі свого боку, може створювати для цього технічні умови.

Так, наприклад, у компанії British Telecom було створено внутрішній корпоративний соціальний сервіс Dare2share, подібний до YouTube. Ця мережа дозволяє рядовим робітникам і менеджерам компанії викладати в інтранет відео-ролики і подкасти з інформацією про способи розв’язання технічних, управлінських чи загальних проблем. Користувачі також мають можливість встановлювати рейтинг викладених матеріалів та відслідковувати матеріали інших користувачів. Як свідчать спеціалісти Bersin & Associates, користування сервісом мало вибухоподібний характер.

Запровадження стратегії неформального навчання в компанії, перш за все, дозволяє суттєво зекономити кошти. По-друге, суттєво зростає відповідність отриманих знань потребам. По-третє, завдяки новітнім технологіям електронного навчання, мультимедійним можливостям інтернету, людина, котра прагне отримати найновіші знання, отримує в Інтернеті чи інтранетах доступ до величезної кількості медіа-файлів, завдяки яким якість такого формату дистанційного навчання наближається до очного.

НЕ ПРОПУСТІТЬ:
Приєднуйтесь до професіоналів e-learning! На I Всеукраїнській конференції дистанційного навчання Ви дізнаєтеся про останні тренди та розробки в галузі навчання, зможете впровадити e-learning у компанії.
Детальніше →
  • Loret

    Чудовий пост.Спасибі автору, дійсно все вищезгадане чиста правда

  • Вероника

    Интересный метод, но по-моему личный контакт с преподователем даст больший эффект. Хотя право на жизнь есть и у этого способа:)